Sposoby na stres w pracy

Według psychologów, ludzie z roku na rok stają się coraz bardziej zestresowani. Martwienie się o rzeczy materialne, zdrowie, przyszłość i pracę, jest na porządku dziennym. Należy jednak być świadomym, że o ile niektórych czynników stresogennych jest bardzo łatwo uniknąć, tak  wręcz niemożliwe wydaje się znalezienie  zawodu, którego wykonywanie byłoby wolne od sytuacji podnoszących adrenalinę w krwi.

W tej sytuacji nie pozostaje nic innego, jak podjęcie się walki ze stresem wykraczającej poza techniki relaksacyjne. Poniżej znajdziesz kilka sposobów na obniżenie napięcia, jakie często występuje w trakcie wykonywania pracy.

Sposoby na stres w pracy

 

  1. Sposób na stres w pracy: zorganizowane poranki

Pośpieszne szykowanie dzieci do szkoły, nieskuteczne próby uniknięcia korków, picie kawy i podgryzanie kanapki w biegu– to wszystko sprawia, że ludzie są zestresowani zanim nawet rozpoczynają swój dzień w pracy! Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, jak destrukcyjne dla nerwów mogą być takie poranki. Spróbuj wstać wcześniej niż zwykle, zaplanuj swoje czynności, zjedz pożywne śniadanie, przespaceruj się do pracy. Spowolnienie twojej aktywności o poranku sprawi, że przystąpisz do wykonywania swoich obowiązków w dużo lepszej, zrelaksowanej formie. To jeden ze sposobów na stres w pracy.

 

2.  Sposób na stres w pracy: jasno określone wymagania

Jedną z przyczyn wypalenia zawodowego, jest niewłaściwe artykułowanie wymagań. Jeśli do końca nie jesteś pewny czego się od ciebie oczekuje, lub jeśli wymagania wobec twojej osoby są zmieniane z bardzo krótkim wyprzedzeniem, zapewne czujesz się dużo bardziej zestresowany, aniżeli wymaga tego realna sytuacja. Jeśli wpadłeś w pułapkę wiecznej niewiedzy, czego tak naprawdę twoi przełożeni chcą od ciebie, należy niezwłocznie przystąpić do działania. Najlepszym sposobem w tej sytuacji na walkę ze stresem, będzie szczera rozmowa z przełożonym, w trakcie której poprosisz o jasne określenie stawianych wobec ciebie wymagań.

3. sposób na stres w pracy: Unikanie konfliktów

 

Ponieważ wszelkiego rodzaju konflikty, mają znaczący wpływ na ludzką psychikę i zdrowie (ze szczególnym uwzględnieniem tych dochodzących  pracy) postaraj się unikać takich sytuacji. W zakres uciekania przed napięciami wpisuje się również: niwelowanie plotek, zminimalizowanie wygłaszania opinii odnośnie polityki, religii i co najważniejsze, unikanie konfliktowych, zestresowanych osób.

 

4. Czas na odpowiednią organizację

Jeśli brak organizacji to twoja cecha, to nic dziwnego, że jesteś zestresowany. Umiejętność dobrego planowania, potrafi znacząco obniżyć poziom napięcia zarówno w pracy jak i w życiu prywatnym. Tym samym najlepszym sposobem na walkę ze stresem, okazuje się po prostu wypracowanie w sobie umiejętności planowania.

5.  Dbanie o warunki pracy

Kolejnym faktorem przyczyniającym się do powstania stresu w miejscu pracy, jest dyskomfort fizyczny. Poczucie niewygody może być niedostrzegalne, jeśli siedzisz w niewygodnym fotelu przez 10 minut. Ale jeśli twoja praca wymaga od ciebie korzystania z  takiego mebla przez 8 godzin dziennie, ból pleców może w znacznym stopniu przyczynić się do twojego zdenerwowania. Tym samym sposobem na stres w pracy, będzie zadbanie o twoje otoczenie w biurze.

6. Zapomnij o wielozadaniowości
 
Czasy kiedy wielozadaniowość uznawano za doskonały sposób na pracę, odeszły do lamusa. Ludzie zdali sobie sprawę z faktu, że rozmawiając przez komórkę, wydając polecenia i w tym samym czasie dokonując obliczeń, popełniają wiele błędów. Efektywniejsze okazuje się być wykonywanie zadań jedno po drugim. A w parze ze skrupulatnie i pojedynczo wykonywanymi poleceniami, idzie obniżenia poziomu stresy w pracy.
 
7. Spacer w trakcie przerwy
 
W trybie życia kiedy twoja praca wymaga od ciebie siedzenia 8 godzin dziennie za biurkiem, możesz odczuwać różne zdrowotne ubytki. Cudownym sposobem na polepszenie twojego zdrowia, przy jednoczesnym obniżeniu poziomu stresu, jest wykonywanie ćwiczeń w przerwie obiadowej lub w trakcie krótkich przerw w pracy. Ruch to wspaniały sposób na poprawę nastroju.
 
8.  Perfekcjonizm w ryzach sposobem na stres w pracy
 
Dbałość o szczegóły i systematyczność, mogą zaprowadzić człowieka bardzo wysoko. Jednak bycie perfekcjonistą może sprawić, że zarówno ty sam jak i twoi współpracownicy będziecie chwilami bliscy szaleństwa. Szczególnie w firmach rozwijających się, gdzie zmiany są na porządku dziennym, bycie perfekcjonistą po prostu nie wypada. Perfekcjonizm sprawia, że ludzie stresują się nawet drobnymi pomyłkami, a przez to stają się własnymi katami. Dlatego jednym ze sposobów na stres w pracy ,będzie próba utrzymania perfekcjonizmu w rozsądnych granicach.
 
Stres w pracy jest czymś tak nieuniknionym, jak następstwo pór roku. Dlatego znajomość sposobów na radzenie sobie z napięciem, okazuje się jedyną właściwą drogą, u celu której znajduje się zdrowy (fizycznie i psychicznie), efektywny pracownik.