Jak udzielać informacji zwrotnej w pracy?

czym jest feedback

Informacja zwrotna, zwana też feedbackiem, zwiększa produktywność pracowniczą i pozwala zdobyć cenne wskazówki na przyszłość, potrzebne w pracy nad kolejnymi projektami. U niektórych osób jednak pytanie ,,Czy mogę udzielić Ci rady” powoduje niepokój, strach, a czasem nawet gniew. Krytykę mogą odebrać jako chęć wywyższenia się, czy wręcz szydercze wytykanie pomyłek. Osoba udzielająca rady skłania jej odbiorcę do postawy defensywnej, co w efekcie szkodzi zamiast pomóc. Udzielanie feedbacku to delikatny proces, jednak nie ma wątpliwości, że jest bardzo ważny w identyfikacji powstających problemów i rozwiązaniu ich. Każdy właściciel firmy, tak samo jak i pracownik powinien umieć udzielić informacji zwrotnej w sposób przyjazny i pozytywny. Jak to robić? O tym już za chwilę.

Stwórz bezpieczne środowisko

Możesz w to wierzyć lub nie, ale według badań przedstawionych na zjeździe Neuro Leadership w Bostonie, tylko 30% ludzi udzielających feedbacku wie jak to robić.Niewiele osób rozumie różnice pomiędzy oceną, krytyką a informacją zwrotną. Jeśli osoba otrzymująca informację zwrotną nie czuje się komfortowo, nie przynosi to żadnych korzyści.

Jeśli chcesz udzielić skutecznego feedbacku osobie zatrudnionej to zwróć uwagę na otoczenie. Stwórz prywatny sposób komunikacji. Jeśli twoje uwagi skupią się na krytyce i sprawisz, że druga strona będzie czuć się źle, nie odniesiesz zamierzonego rezultatu. Zamiast tego stwórz okazję do kształtowania zarówno umiejętności, jak i pewności siebie.

Zadbaj o pozytywny feedback

Konstruktywna krytyka to tylko jeden rodzaj feedbacku. Zadbaj o to, żeby zawsze pogratulować dobrze wykonanej pracy. Pozytywna informacja zwrotna stymuluje ośrodek nagrody w mózgu, sprawiając, że odbiorca jest bardziej zmotywowany i podatny na nowe sugestie. Krytyka mówi o tym, że trzeba dokonać zmian, co powoduje przyjęcie postawy defensywnej, a to utrudnia przyjęcie wskazówek. Nie musisz jednak jej unikać, zadbaj tylko o równowagę pomiędzy przedstawionymi dwoma typami.

Postaw na konkrety

Ludzie lepiej reagują na konkretne wskazówki. Unikaj mówienia rzeczy takich jak: ,,Powinieneś częściej odzywać się na spotkaniach’’. Ten typ udzielania wskazówek jest zbyt ogólny i może zostać zinterpretowany na wiele sposobów. Zamiast tego powiedz coś nastawionego na osiągniecie wyznaczonego celu typu: ,, Jesteś sprytny/a. Chcę słyszeć od Ciebie przynajmniej jedną opinię na każdym z kolejnych spotkań’’. Różnicę można zauważyć gołym okiem. Osoba słysząc coś takiego czuje się doceniona za inteligencję i z większą ochotą będzie zabierać głos przy każdej nadarzającej się okazji.

Reaguj od razu

Jeśli czekasz 3 miesiące, żeby powiedzieć komuś, że jego wydajność ostatnio spadła to nie dziw się że, z reguły nie uda się jej zrozumieć w czym tkwi błąd. Ludzki mózg uczy się najlepiej wtedy, kiedy jest przyłapany na “gorącym uczynku”. Produktywny feedback polega na udzielaniu go stosunkowo często. W ten sposób ocena wydajności staje się po prostu jedną z kolejnych rozmów.

Bądź stanowczy

Jeśli komuś coś pójdzie nie tak, a ty musisz to wyjaśnić, zacznij od poproszenia o opinię na temat obecnego stanu rzeczy. Często nakreślenie sytuacji w ten sposób pozwoli na zdanie sobie sprawy z własnych pomyłek i samodzielne naprawienie ich. Jeśli jednak to nie nastąpi, spokojnie przedstaw co zostało zrobione źle i udziel wskazówek pomagających pracownikowi w przyszłości osiągać lepsze rezultaty. Następnie, przekaż obiektywny, konkretny i zachęcający do działania rodzaj feedbacku, który został nakreślony powyżej. Upewnij się czy odbiorca dobrze rozumie Twoje słowa i oczekiwania. Poinformuj, że ocena pracy dokonywana jest w celu umożliwienia bycia coraz lepszym i w efekcie, osiągnięcia sukcesu.

 

Udzielanie feedbacku w pracy na drodze do sukcesu

Udzielanie pracownikowi informacji zwrotnej tak, by dobrze zrozumiał intencje wypowiedzi i nie poczuł się urażony jest dla pracodawcy wyzwaniem. Wymaga dużo wyczucia i wiedzy jak robić to prawidłowo, w przeciwnym wypadku osiągnięty efekt może być odwrotny od zamierzonego. Korzystając z poniższych wskazówek z pewnością będzie Ci łatwiej. Dzięki temu kolejne spotkania z pracownikami przebiegać będą w o wiele lepszej atmosferze, a w międzyczasie Ty osiągniesz zamierzone rezultaty.

 

Źródło: entrepreneur.com