Jak zarządzać starszymi pracownikami?

Wraz z gwałtownym wzrostem liczby powstających firm, coraz częściej na kierowniczych stanowiskach, można spotkać młode osoby. Dana sytuacja przyczynia się do kolejnego wyzwania jakiemu musi sprostać lider – umiejętności zarządzania starszymi pracownikami.
Lista liderów, którzy wykreowali i z sukcesem otworzyli swoje firmy w wieku dwudziestu-kilku lat, jest imponująca. Prasa na całym świecie jest przepełniona artykułami o: Marku Zuckerbergu, Biz Stonie czy Andrew Masonie. Jednak zazwyczaj sukces ma wielu ojców, tym samym tuż za plecami wielu młodych prezesów, stoją doświadczeni starsi pracownicy.
Co zrobić w sytuacji, kiedy masz stanowisko, ale brak ci doświadczenia? Jak się zachowywać, jeśli posiadasz wystarczające doświadczenie, ale młodzieńczą sylwetkę i rysy twarzy? Co powinieneś zrobić w sytuacji, gdy pomimo wsparcia przełożonego, doświadczasz poczucia ignorancji ze strony współpracowników? Aby posiąść umiejętność zarządzania starszymi pracownikami, swoje działania musisz oprzeć na mieszance trafnych przemyśleń, takcie i odpowiedniej strategii. Oto trzy czynniki, które pomogą młodym liderom w obcowaniu ze starszymi od siebie pracownikami.

Kluczem do zarządzania starszymi pracownikami jest pewność siebie
Wyobraź sobie sytuację, w której jesteś zmuszony do zarządzania starszymi pracownikami, przy jednoczesnym poczuciu, że doskonale znasz się na tym, co twój zespół ma zrobić. Powiedz sobie cicho, że jesteś wystarczająco inteligentny, pełen energii i gotowy do podjęcia inicjatywy. Powtarzaj daną wizualizację przed każdym nowym projektem, nawet, jeśli masz spore wątpliwości co do swoich kompetencji. Pamiętaj, tak naprawdę tylko ty sam wiesz na ile nadajesz się na dane stanowisko.
W zarządzaniu starszymi pracownikami, ważna jest umiejętność przemawiania. Swoje wypowiedzi zaczynaj od przekazania posiadanej wiedzy z danego zakresu. Pamiętaj, aby mówić odpowiednio głośno i konkretnie. Cele, jakie stawiasz zespołowi określaj jasno i krótko.
Unikaj zaniżania wartości własnych wypowiedzi, zaczynając zdania od:
„Być może jestem w błędzie, ale….”
„Nie jestem pewny czy się zgadzacie, ale...”
„Wiem że nie mam odpowiednich kwalifikacji,ale…”
Będąc liderem starszych pracowników, dziel się swoimi pomysłami, inicjatywami czy strategiami otwarcie! Poniższe przykłady wypowiedzi ilustrują to podejście:
„Oto jak planujemy ruszyć z naszym projektem”
„Zdecydowałem się przedstawić dany plan działań, aby nam wszystkim ułatwić pracę”

Będąc liderem dla pracowników starszych od siebie zachowaj otwarty umysł
Przed rozpoczęciem działań, nie pytaj o poradę. Raczej przygotuj swoje własne pomysły i dopiero po ich wygłoszeniu, zbierz potrzebną ci informację zwrotną. Postaraj się prawdziwie słuchać swoich rozmówców. Pozwól im się swobodnie wypowiadać na dany temat, jednak pamiętaj, że kierowanie agendą i zarządzanie spotkaniem należy do roli lidera, czyli do ciebie.

Dobry lider prosi swoich starszych pracowników o informacje zwrotne
Cyklicznie np. co 2 miesiące zbieraj od swoich przełożonych i podwładnych, informacje zwrotną na  temat twojego wywiązywania się z obowiązków. Daj starszym pracownikom do zrozumienia, że zależy ci na ciągłym rozwoju swoich umiejętności przywódczych.
Pewność siebie wespół z otwartym umysłem, pozwoli ci na przekonanie do własnej osoby starszych pracowników firmy. Pamiętaj, że nawet udawana siła jest lepsza, od naturalnych lęków. Publicznie kwestionując swoje kompetencje, sam sobie podcinasz skrzydła.