Jak stworzyć profesjonalną i ciekawą prezentację multimedialną?

jak stworzyc prezentacje multimedialna

Prezentacja multimedialna to bardzo ważny element każdego wystąpienia. Jeśli zostanie odpowiednio przygotowana, nie tylko zaciekawi i zaangażuje odbiorców, ale też będzie stanowiła nieocenione wsparcie dla prezentującego. To właśnie dzięki grafikom, zdjęciom oraz innym treściom umieszczonym na slajdach, można zwrócić uwagę nawet tych, którzy myślami są daleko od sali konferencyjnej. Ciekawa prezentacja to nieocenione wsparcie. Jakie są najważniejsze zasady tworzenia dobrej prezentacji? Jak zrobić prezentację, która pozwoli zbudować odpowiednią relację z publicznością? Podpowiadamy.

 

Jak zrobić ciekawą prezentację? Najważniejsze zasady

Prezentacja multimedialna to nieocenione wsparcie dla prelegenta. Perfekcyjnie przygotowana, będzie stanowiła idealne narzędzie do zbudowania relacji z publicznością. Nie należy jej jednak traktować jako głównego elementu wystąpienia, a jako niezbędny dodatek dla najważniejszego bohatera, którym jest występujący. Zatem – jakie są zasady tworzenia ciekawej i dobrej prezentacji biznesowej?

1. Chwytliwe i krótkie zdania

Ściany tekstu na slajdach i długie, wielokrotnie złożone zdania to błąd wielu początkujących prelegentów. Słuchacze bardzo szybko się znudzą, jeśli będą musieli dużo czytać. Co gorsze, w natłoku przekazywanych treści, łatwo umkną im najważniejsze wnioski i hasła. Tym samym, zdecydowanie lepiej umieszczać na slajdach krótkie zdania, a najważniejsze wnioski wypunktowywać, by później móc je rozwinąć podczas prelekcji. Takie działanie spowoduje, że publiczność szybko wychwyci najważniejsze elementy oraz główne wnioski z prezentacji.

2. Treści multimedialne

W odróżnieniu od treści tekstowych, które w prezentacji należy ograniczyć do minimum, materiałami multimedialnymi można nasycić slajdy do woli. To właśnie wszelkiego rodzaju grafiki, zdjęcia, filmiki czy wykresy najlepiej angażują odbiorców. Mogą mieć charakter humorystyczny, tajemniczy, ironiczny – wszystko zależy od kreatywności prezentującego. Dzięki zróżnicowanej formie, będą w stanie przemówić do każdego, odpowiednio aktywizując publiczność, która będzie zaciekawiona i łatwo przyswoi wszystkie najważniejsze informacje.

3. Minimalizm

Choć programy do tworzenia prezentacji często oferują liczne efekty, którymi można uatrakcyjnić slajdy, warto zachować rozsądek i umiar. Nagromadzenie na slajdach przeróżnych efektów przejść poszczególnych elementów czy zastosowanie kilkunastu kolorów czcionek spowoduje, że prezentacja multimedialna szybko straci na atrakcyjności i będzie groteskowa. Dobrze jest postawić na umiar – efekty stosować w rozsądnych ilościach oraz czytelność – zostawiać dużo białych przestrzeni i ujednolicić kolory tła oraz tekstu. Dzięki takiemu działaniu, prezentacja będzie profesjonalna i przyjemna dla oka.

4. Uporządkowanie

Początek prezentacji jest najważniejszy. Rozważania na dany temat warto rozpocząć od interesującej anegdoty lub ciekawej grafiki. Tego typu elementy wzbudzą zainteresowanie publiki i sprawią, że łatwiej zaangażuje się w dalszą część prelekcji. Początkowe slajdy to również miejsce, w którym powinna się znaleźć agenda prezentacji. Spis kolejno poruszanych zagadnień będzie cenny nie tylko dla publiki, która dowie się, o czym będzie mowa, ale też, dla samego prezentującego. Dzięki spisowi treści, prelegent będzie mógł łatwo uporządkować swoje wystąpienie i nie pogubi się w natłoku informacji, które ma do przekazania.

5. Optymalna długość

Zbyt długa prezentacja, nawet jeśli będzie ciekawa, znuży odbiorców, którzy szybko stracą zainteresowanie. Z kolei, jeśli będzie za krótka, bardzo prawdopodobne, że prelegent nie zdoła przedstawić wszystkich najważniejszych aspektów poruszanego tematu. Nie istnieje zasada, która umożliwiłaby dokładne sprecyzowanie, ile powinna trwać dobra prezentacja. Najlepiej wykonać kilka prób – przećwiczyć prelekcję na bliskich lub współpracownikach i ocenić, jaka długość prezentacji będzie optymalna.

6. Interakcja

Przygotowując prezentację, warto pamiętać o tym, że nie powinna być jedynie monologiem prelegenta. Ciekawa prezentacja jest skonstruowana w taki sposób, by zachęcić publiczność do aktywności. Można to zrobić np. umieszczając na jednym ze slajdów pytanie, po czym wysłuchać opinii publiczności na wskazany temat, a następnie wygłosić w tej sprawie własne zdanie. To jeden z lepszych sposobów na zaktywizowanie słuchaczy. Ten prosty trick, pomoże publice lepiej zapamiętać przekazywane treści.

Zasad tworzenia dobrych prezentacji jest oczywiście dużo więcej. Wymienione wyżej, to jedynie najważniejsze, na które należy zwrócić szczególną uwagę. Przygotowując slajdy, nie należy kopiować innych, a jedynie się nimi inspirować. Wtedy, jest duża szansa na to, że prezentacja, która powstanie, będzie wyjątkowa.

Zasady tworzenia dobrej prezentacji – można się ich nauczyć

Jak zrobić ciekawą prezentację? Czym wzbudzić zainteresowanie odbiorców? Jakie triki zastosować, by nie ulec utartym schematom i rutynie? Wszystkiego można się nauczyć na jednodniowych warsztatach:  https://www.academyofbusiness.pl/pl/szkolenia/prezentacje-ze-slajdami,235/. Właśnie tam, pod okiem eksperta od komunikacji publicznej i języka biznesu, uczestnicy będą mogli poprawić swoje umiejętności z zakresu wykonywania biznesowych prezentacji ze slajdami. Wszystko w kameralnej atmosferze – w szkoleniu, jednorazowo może wziąć udział 6 osób. Zajęcia odbywają się w formie warsztatów, na których łatwo przyswaja się wiedzę i są wsparte instruktażowym wykładem. Podczas zajęć, ekspert analizuje zarejestrowane wcześniej wystąpienia uczestników. To pozwala spojrzeć na siebie z perspektywy słuchacza, ale też – przede wszystkim – daje możliwość dobrania przez eksperta takich środków, które pomogą uczestnikowi poprawić swoją skuteczność perswazyjną.

Szkolenie z prezentacji multimedialnej – korzyści dla uczestników

Warsztaty z tworzenia ciekawych prezentacji są przeznaczone głównie dla tych, którzy co jakiś czas muszą występować publicznie i chcieliby poprawić swoje umiejętności w tym zakresie, np. odczuwają pewnego rodzaju dyskomfort w trakcie prelekcji, chcą, żeby ich slajdy były skuteczniejsze, mają problem z gestykulacją. Jednodniowe szkolenie wystarczy, żeby:

  • nauczyć się wchodzenia w interakcję z publicznością, (również tą trudną i niezainteresowaną),
  • zwiększyć kompetencje komunikacyjne, (w tym, nauczyć się posługiwania swoim wizerunkiem, jako narzędziem przekazu),
  • wiedzieć, jak skutecznie wykorzystywać dostępne środki wyrazu czy narzędzia perswazyjne i budować argumentację pod konkretną publikę.

Poznanie tych trików spowoduje, że zaraz po udziale w warsztatach, uczestnicy będą mogli od razu wykorzystać zdobyte umiejętności podczas publicznych wystąpień.