Metody nauczania dorosłych

Załóżmy, że dostałeś nowe zadanie, w ramach, którego mianowano cię nauczycielem grupy dorosłych ludzi. Jaki będzie twój pierwszy krok? Którą metodę nauczania wybierzesz?  Poniższe informacje mogą się okazać pomocne, zarówno dla zawodowych nauczycieli, jak i dla osób, którym przygoda z nauczaniem dorosłych zdarza się sporadycznie…

Na początek wyniki sondy prowadzonej w ramach projektu o nazwie „Doskonalenie zawodowe nauczycieli w dziedzinie wykorzystania technologii informacyjnych”. Wyniki pokazują, że niechęć do nauki u większości ankietowanych jest spowodowana traktowaniem nauki jako przymusu.

dorosli przestaja sie uczyc - powody

 

Tradycyjne metody nauczania dorosłych

Jeszcze nie tak dawno wierzono, że najlepszym sposobem nauczania dorosłych, jest przysłowiowe kładzenie „kawy na ławę”, gdzie proces edukacji ze strony trenera, polegał na wygłaszaniu szerokiej, teoretycznej, encyklopedycznej wiedzy, podczas gdy zadaniem odbiorców, było cierpliwe słuchanie. Jednakże z biegiem lat, zwolenników danej metody ubywa. Oto najczęściej wymieniane przyczyny poddawania w wątpliwość, skuteczności tradycyjnej metody nauczania dorosłych:

1. Dorośli nie przywykli do przymusowego, sztywnego siedzenia przez wiele godzin w jednym miejscu. Tym samym, bardzo często starając się utrzymać daną pozycję, po prostu… zasypiają. Bywa również, że brak zainteresowania konkretnym tematem zajęć sprawia, że dorośli uczniowie zaczynają wykonywać różne czynności niezwiązane z nauką, a w skrajnych wypadkach rezygnują z zajęć.

2. Nader często zdarza się, że dorośli uczniowie mają dużo szerszą wiedzę, aniżeli ich młodsi trenerzy/nauczyciele.

3. Uczenie się poprzez słuchanie, jest małoefektywne.

4.Tradycyjna metoda nauczania, jest zupełnie zależna od osoby trenera/nauczyciela. To właśnie prowadzący zajęcia, jest tutaj w centrum procesu edukacyjnego.

 

Nowoczesne metody nauczania dorosłych 

 

W swoim bestsellerze pt: The AcceleratedLearning (Przyśpieszone uczenie się), David Meier dokonuje kilku sugestii odnośnie tego, jak powinno wyglądać nowoczesne nauczanie osób dorosłych. Oto kilka jego pomysłów na to, jak efektywnie edukować:

 

        Zadbaj o pozytywne środowisko w nauczaniu

Dorośli osiągają najwyższe wyniki w nauce, kiedy ich edukacji towarzyszy komfort fizyczny, psychiczny i emocjonalny. Pozytywne środowisko uczenia się, wpływa na dorosłych zarówno relaksującą jak i stymulująco. Innymi słowy, poczucie bezpieczeństwa, ciekawość tematu oraz zadowolenie, optymalizują proces uczenia się dorosłych.  

W nowoczesnej metodzie nauczania angażuj uczniów

Dorośli ludzie uczą się najszybciej, kiedy biorą aktywny udział w zajęciach.  Nauczając pamiętaj, że wiedza to nie jest substancja, którą się absorbuje, a materiał, który uczeń tworzy w procesie edukacji.

Wykorzystaj element współpracy dorosłych uczniów

 Większość ludzi uczy się najefektywniej, za pośrednictwem środowiska współpracy. Podczas gdy tradycyjna matoda podkreślala wagę współzawodnictwa pomiędzy uczniami, to David Meier w swojej teroii nowoczesnego nauczania, kładzie nacisk na przyjazną współpracę pomiędzy uczestnikami zajęć.

Używaj różnorodnych technik nauczania dorosłych

 Osoby dorosłe uczą się najszybciej, kiedy mają do dyspozycji szeroki wachlarz sposobów zdobywania wiedzy. Nowoczesny model nauczania dorosłych, pozwala na stosowanie technik poruszających wszystkie zmysły uczniów, przez co proces edukacji nabiera zawrotnego tempa i daje rewelacyjne efekty.

W nowoczenej metodzie  nauczania stosuj dygresje

Dorośli osiągają bardzo dobre wyniki w uczeniu się, kiedy w procesie edukacji podkreślany jest kontekst danej wiedzy. Suche fakty i wyizolowane umiejętności nie jest łatwo zapamiętać. Najlepszą ścieżką nauczania dorosłych jest przekazywanie materiału stosując: angażujące emocjonalnie wprowadzenie, otwartość wobec informacji zwrotnej ze strony uczestników, refleksję, ocenę i wyprowadzenie z danego tematu.

Podsumowując, jeśli w procesie edukacji, stosujesz tradycyjną metodę nauczania, marnujesz czas, pieniądze i potencjał swoich dorosłych uczniów.  Natomiast stosując się do metody Davida Meiera, obniżysz koszty materiałów dydaktycznych i zniwelujesz presję ciążącą na osobie trenera. Pamiętaj, że w nowoczesnej metodzie nauczania dorosłych, nauczyciel nie udaje alfy i omegi, ale jest osobą odpowiedzialną za kreowanie wielo-sensorycznego, aktywizującego procesu nauczania.

Additional uncaught exception thrown while handling exception.

Original

PDOException: SQLSTATE[42000]: Syntax error or access violation: 1142 UPDATE command denied to user 'edulider_baza'@'10.0.78.153' for table 'node_counter': UPDATE {node_counter} SET daycount=daycount + 1, totalcount=totalcount + 1, timestamp=:db_update_placeholder_0 WHERE ( (nid = :db_condition_placeholder_0) ); Array ( [:db_update_placeholder_0] => 1513184409 [:db_condition_placeholder_0] => 260 ) in statistics_exit() (line 73 of /home/edulider/www/modules/statistics/statistics.module).

Additional

PDOException: SQLSTATE[42000]: Syntax error or access violation: 1142 INSERT command denied to user 'edulider_baza'@'10.0.78.153' for table 'watchdog': INSERT INTO {watchdog} (uid, type, message, variables, severity, link, location, referer, hostname, timestamp) VALUES (:db_insert_placeholder_0, :db_insert_placeholder_1, :db_insert_placeholder_2, :db_insert_placeholder_3, :db_insert_placeholder_4, :db_insert_placeholder_5, :db_insert_placeholder_6, :db_insert_placeholder_7, :db_insert_placeholder_8, :db_insert_placeholder_9); Array ( [:db_insert_placeholder_0] => 0 [:db_insert_placeholder_1] => php [:db_insert_placeholder_2] => %type: !message in %function (line %line of %file). [:db_insert_placeholder_3] => a:6:{s:5:"%type";s:12:"PDOException";s:8:"!message";s:432:"SQLSTATE[42000]: Syntax error or access violation: 1142 UPDATE command denied to user 'edulider_baza'@'10.0.78.153' for table 'node_counter': UPDATE {node_counter} SET daycount=daycount + 1, totalcount=totalcount + 1, timestamp=:db_update_placeholder_0 WHERE ( (nid = :db_condition_placeholder_0) ); Array ( [:db_update_placeholder_0] => 1513184409 [:db_condition_placeholder_0] => 260 ) ";s:9:"%function";s:17:"statistics_exit()";s:5:"%file";s:55:"/home/edulider/www/modules/statistics/statistics.module";s:5:"%line";i:73;s:14:"severity_level";i:3;} [:db_insert_placeholder_4] => 3 [:db_insert_placeholder_5] => [:db_insert_placeholder_6] => http://edulider.pl/edukacja/metody-nauczania-doroslych [:db_insert_placeholder_7] => [:db_insert_placeholder_8] => 54.221.136.62 [:db_insert_placeholder_9] => 1513184409 ) in dblog_watchdog() (line 154 of /home/edulider/www/modules/dblog/dblog.module).