Edukacja XXI wieku- najnowsze trendy

uczenie-się-przez-całe-życie

W XXI wieku, wieku informacji korzystanie z różnych możliwości rozwoju umysłu oraz dążenie do ciągłej edukacji to klucz do sukcesu. Współczesne, nowoczesne technologie sprawiają, że proces uczenia się przez całe życie jest znacznie bardziej różnorodny, a dzięki większej dostępności do nich także znacznie łatwiejszy. Jakie trendy edukacji w XXI wieku można uznać za znaczące początkiem 2014 roku?

  1. MOOCs

MOOC-e czyli masowe otwarte kursy online, dostępne dla każdego i umożliwiające przyswojenie wiedzy na światowym poziomie za darmo to bardzo atrakcyjny sposób zdobywania nowych kwalifikacji i jeden z najnowszych trendów edukacyjnych w myśl idei lifelong learning.  Poza tradycyjnymi materiałami szkoleniowymi MOOC-e zapewniają swoim użytkownikom interaktywne fora, które pomagają budować wspólnotę studentom, profesorom i asystentom. Z roku na rok ich popularność na całym świecie rośnie. Najbardziej znane platformy to m.in. EdX tworzony jest przez najlepsze amerykańskie uczelnie takie jak m.in. Harvard, Berkley,Standfor oraz MIT, Coursera czy Udacity, platforma w której rozwoju udział biorą takie firmy informatyczne jak Google czy Microsoft. Wielu twierdzi, że MOOC są tą zmianą w edukacji, opartą na technologii, na którą czekaliśmy wiele lat.

  1. Wirtualne Konferencje

Choć najprawdopodobniej tradycyjne konferencje nie pójdą w zapomnienie to jednak, zgodnie z najnowszymi trendami edukacyjnymi tych wirtualnych będzie powstawać coraz więcej. Na taki stan rzeczy wpływa szereg czynników. Wirtualne konferencje są atrakcyjne cenowo, ludzie mogą  w nich uczestniczyć w dowolnym miejscu i czasie, a ponadto są znacznie łatwiejsze do zorganizowania pod względem logistycznym. W przeszłości organizacja konferencji była luksusem, na który pozwolić sobie mogli wyłącznie przedstawiciele dużych korporacji oraz przedsiębiorstw. Dziś, dzięki obniżeniu kosztów możliwe to jest dla każdego, kto tylko ma coś interesującego do przekazania. W czasie wirtualnych konferencji ich treści przekazywane są w atrakcyjny, interaktywny sposób, a każdy uczestnik ma dostęp do materiałów i innych uczestników konferencji na odległość kliknięcia myszy. Ponadto ogromną zaletą wirtualnych konferencji jest ich ekologiczność (wszystkie rozprowadzane materiały typu broszury, upominki itp. są wirtualne). Wirtualne konferencje to także (dla ich organizatorów) cenne źródło informacji. Po ich zakończeniu można zobaczyć np. które wirtualne stoiska odwiedzili uczestnicy konferencji, jakie zasoby zabrali, z kim rozmawiali. Trudno się więc dziwić, że zainteresowanie tego typu wydarzeniami rośnie.

  1. Flipped Classroom 

Pomysł odwróconej szkoły to kolejny najnowszy trend edukacji XXI wieku. W najprostszym ujęciu polega on na przeniesieniu aktywności praktykowanych dotychczas w czasie zajęć szkolnych czyli przekazu treści informacyjnych do domu po to, by zyskać więcej czasu na prezentację, autoprezentację, motywacyjne aktywności i wiele innych. Uczniowie mają w domu dostęp do instrukcjonalnych treści edukacyjnych np. w  formie podcastów czy videopodcastów, natomiast zadania domowe, głębsza dyskusja, wspólne uczenie się przeniesione zostają do klasy. To praktycznie zamiana ról w edukacji. W tej koncepcji to uczniowie i zaspokajanie ich potrzeb jest w centrum uwagi- nie nauczyciel, który musi zrealizować program. Z perspektywy nauczyciela jest to więc znacznie cięższa praca, gdyż wymaga od niego uczenia na nowych zasadach i współkształtowania na równi z uczniami procesów uczenia się.

Źródło: http://www.knewton.com/flipped-classroom/

4. Neuronauka

Ostatnie lata przyniosły nam liczne badania na temat funkcjonowania naszego mózgu, dlatego też dziś wiemy o nim o wiele więcej niż kiedykolwiek wcześniej. Ta wiedza wpływa na to jak myślimy o nauczaniu oraz uczeniu się, Mimo wielu błędnych informacji obecnie wydaje się nieuniknione, że osoby zajmujące się organizowaniem kształcenia w XXI wieku będą musiały dopasować materiały edukacyjne do prędkości pracy ludzkiego umysłu. Zgłębienie wiedzy na jego temat oraz jego możliwości wydaje się być kluczowe przy doborze metod pracy z uczniem. Technologie cyfrowe, których rozwój jest związany ze spostrzeżeniami dotyczącymi neuronauki tworzą potencjał możliwości uczenia się przez całe życie, nie tylko w szkole. Zdaniem badaczy osiągnięcia neuronauki mogą pomóc w optymalizacji działań edukacyjnych, które mają na celu wielowymiarowy rozwój oraz doskonalenie osobowości człowieka.

 5. Uczenie społeczne

Powszechne korzystanie z mediów społecznościowych istotnie wpływa na edukację w XXI wieku. Ludzie wykorzystują szereg różnych powiązań i narzędzi w celu wsparcia swojego kształcenia, nawet jeśli nie zdają sobie z tego sprawy. Social media przestają być już wyłącznie narzędziem marketingowym czy rozrywką. Według prognoz social media zrewolucjonizują naukę w miejscu pracy. Tony Bingham i Marcia Conner, autorzy książki ,,New Social Learning" twierdzą, że social media to idealne rozwiązanie dla niektórych, naglących wyzwań edukacyjnych, z jakimi organizacje borykają się dzisiaj, takich jak rozproszona siła robocza czy różnice w stylach uczenia się ludzi różnych pokoleń. Z kolei bloger Josh Catone uważa, że o ile większość ludzi nie czyta namiętnie blogów, o tyle czyta je biernie nie zdając sobie nawet z tego sprawy napotykając linki do nich ze źródeł ogólnodostępnych czy też poprzez wiadomości e-mail lub z wyszukiwarki. Właśnie wyszukiwanie sprawia, że social media są tak potężne. Każdego dnia ludzie wpisują różne frazy  w Google i korzystają z różnych informacji zawartych na blogach, nawet jeśli nie do końca to sobie uświadamiają. Jeśli więc ktoś szuka promocji dla swoich usług czy produktów to musi zaistnieć w mediach społecznościowych czy mu się to podoba czy nie.

6. BYOD

To określenie odnosi się do polityki, która zezwala pracownikom przynieść do pracy własne urządzenia mobilne (laptopy, tablety, smartfony). BYOD (bring your own device) zwane jest również BYOT (bring your own technology), BYOP (bring your own phone) oraz BYOPC (bring your own PC). Pracownicy mogą korzystać z mobilnych urządzeń, by zaczerpnąć informacji o firmie lub korzystać z ulubionych aplikacji. Termin BYOD odnosi się również do praktyki stosowanej przez studentów czyli korzystania w placówkach edukacyjnych ze swoich urządzeń mobilnych. Osoby uczące się korzystają z różnych, dostępnych urządzeń w różnych miejscach, by połączyć się z rówieśnikami, oglądać filmy, słuchać podcastów, a nawet brać udział w konkursach i oceniać. Niektóre firmy uważają, że BYOD może pomóc pracownikom stać się bardziej wydajnymi, inni, że zwiększa morale pracowników, jeszcze inni, że jest to wspaniały sposób na przyciągnięcie nowych pracowników.

7. Otwarta edukacja

Jak już wspominaliśmy jedną z form otwartej edukacji są MOOCs. Trend otwartej edukacji jest jednak znacznie szerszy. Otwarte zasoby edukacyjne (OER) charakterystyczne dla edukacji w XXI wieku to materiały edukacyjne, które udostępniane są każdemu użytkownikowi, posiadające określoną licencję odnośnie użytkowania treści (modyfikowania, dodawania czy też rozpowszechniania). Działają one tak, by dzielić zasoby edukacyjne wydajnie i ekonomicznie wykorzystując przy tym pełną moc Internetu, dzięki czemu edukacja staje się bardziej przystępna i dostępna dla wszystkich. Jeśli są wykorzystywane mądrze mogą stać się potężnym narzędziem do szerzenia wiedzy i tworzenia rzeczywistego wpływu na edukację XXI wieku, gdyż wpływają na praktykę uczenia się i nauczania. Choć niektórzy są przeciwni dzieleniu się swoimi zasobami za darmo to jest kilka mocnych argumentów przemawiających za tym, by tak jednak było. Podstawowy stanowi fakt, że nie ma edukacji bez dzielenia się wiedzą na dany temat. Jeśli przykładowo wykładowca nie podzieli się z uczniami/studentami swoją wiedzą czy kolega z kolegą to nie zachodzi proces edukacji. Ponadto wiele instytucji publicznych finansuje rozwój zasobów edukacyjnych płacąc za nie z kieszeni podatnika w związku z tym dostęp do nich powinien być nieograniczony. Wymóg płacenia za takie badania jest bowiem pobieraniem opłat po raz drugi.

8. Marketing treści

Pojęcie marketingu treści jako jednego z najnowszych trendów edukacji wstrząsnęło światem nauki. Cała jego idea, w największym uproszczeniu polega na udostępnianiu cennych treści czytelnikowi za darmo, w celu zmotywowania ich do powrotu i skorzystania z płatnych ofert. Jak można się domyślić większość marketingu treści to marketing treści edukacyjnych. Jeśli więc ktoś nie używa nauczania jako części sprzedaży prawdopodobnie nie sprzeda tyle, ile by mógł. Marketing treści będąc tworzeniem i dzieleniem się cennymi treściami za darmo zawsze musi być związany z danym typem działalności. Dopasowując typ materiałów udostępnianych za darmo do tego, co jest sprzedawane przez daną osobę to klucz do sukcesu, gdyż pozwala zyskać zaufanie potencjalnych klientów.

9. Certyfikaty

Stopnie w sposób naturalny potwierdzają wyższy standard kształcenia. Od momentu pojawieniem się programów bazujących na certyfikatach ich rola stale rośnie. Uczelnie odpowiadając na zapotrzebowanie studentów wracających na uczelnie zaczęły wprowadzać u siebie bloki edukacyjne, po których zakończeniu dana osoba zyskuje certyfikat zawodowy. Głównym powodem eksplozji profesjonalnych certyfikatów na tradycyjnych uniwersytetach był fakt, że przynoszą one dochody, głównie od osób, które są w połowie kariery i płacą za kształcenie w pełnym zakresie bez konieczności korzystania z pomocy państwa lub są finansowane przez pracodawcę. Boom certyfikowanych programów na tradycyjnych uniwersytetach jako nowoczesny trend edukacyjny pojawić się może również w momencie, gdy niektóre uczelnie są krytykowane za brak zapewnienia swoim absolwentom odpowiednich umiejętności. Czasem taki zawodowy certyfikat jest wszystkim, czego potrzeba by wejść w daną linie pracy, jeśli ma się na uwadze konkretny zawód. Takie certyfikaty zawodowe są również bardzo cenne dla specjalistów pracujących w danym zawodzie, którzy nie mają czasu na przedzieranie się przez programy przewidziane dla zaawansowanych studiów z danej dziedziny, a którzy muszą regularnie aktualizować swoją wiedzę. Nowe technologie tworzą zupełnie nowe wymagania i zmieniają oblicze edukacji w XXI wieku. Uczniowie, którzy zdobywają profesjonalne certyfikaty widzą ponadto w nich swoją szansę na wyróżnienie się spośród kandydatów do pracy, gdzie liczba miejsc jest ograniczona.

10. DIY (samodzielna nauka)

Wiele z odnotowanych trendów związanych z edukacją XXI wieku tworzy sprzyjające środowisko do korzystania z różnych, ciekawych opcji jeśli chodzi o zaangażowanie w kształcenie ustawiczne. Przeciętny dorosły musi być jednak przygotowany na to, by być uczniem w myśl idei lifelong learning. Codziennie jesteśmy zalewni różnymi informacjami. Kurator oraz kurator treści to osoby oraz organizacje, które zajmują się rozszyfrowywaniem zawartości w obrębie danego obszaru tematycznego i wyciągają dla innych te treści, które mają sens. Kurator lokalizuje, ocenia treść, organizuje, łączy, udostępnia ją i wykorzystuje, pomagając odnaleźć innym sens. Dla indywidualnego kształcenia, w celu walki z nadmiarem informacji dobrym pomysłem jest poszukiwanie ludzi, którzy robią to świetnie w obszarach, na których nam zależy lub samemu zostać kuratorem. W pewnym sensie to jest to, co wykładowcy akademiccy robią całe życie. Skupiają się na danej dyscyplinie i poświęcają życie na badania nad nią, pisząc o niej i ucząc się jej. Dobry kurator robi to samo. Ponadto w samodzielnej nauce bardzo pomocne są różnego typu aplikacje takie jak np. aplikacja mobilna Zite. Ta spersonalizowana gazeta zbierająca z różnych źródeł materiały odpowiadające zainteresowaniom użytkownika w ostatnim czasie zrewolucjonizowała myślenie na temat poszukiwania treści z danego obszaru wiedzy w Internecie. Zite bierze pod uwagę nie tylko deklaracje usera, ale dobiera też teksty, kierując się jego poprzednimi wyborami, ocenami i aktywnością w mediach społecznościowych.

11. Samodzielne publikowanie

Przez publikowanie rozumie się tu nie tylko książki, ale wszelkie możliwości tworzenia i dystrybucji treści, które współcześnie są dostępne, czyli zaczynając od WordPressa poprzez YouTube a kończąc na Twitterze. Możliwości tworzenia nowych narzędzi dla osób przedsiębiorczych z każdej dziedziny, ambitnych kuratorów i praktycznie wszystkich zainteresowanych nauczaniem oraz ułatwieniem nauki są ogromne. Jeśli i Ty jesteś ekspertem w danej dziedzinie to możesz być pewny, że twoje możliwości w ich ujawnianiu nigdy nie były większe. Warto je więc wykorzystać. W świecie, gdzie uczenie się przez całe życie jest wartością powstaje niezależny publikator-wydawca. Jeśli więc tylko dana osoba- ekspert posiada odpowiednią liczbę pomysłów oraz odpowiednie narzędzia to może zabłysnąć i tworzyć oferty edukacyjne, które będą rywalizować z tymi dużymi i uznanymi. Tanie platformy Webinar, You Tube, blogi, portale społecznościowe, platformy które umożliwiają sprzedaż kursów internetowych- możliwości jest naprawdę wiele. Bardzo popularną formą wydawniczą w ostatnim czasie stają się także podcasty, które przeżywają niejako drugą falę popularności.

12. Duża liczba danych

Każdego dnia, w trakcie podróży przez Internet wspólnie tworzymy ogromną liczbę danych. Z jednej strony, dla organizacji i przedsiębiorstw w najbliższej przyszłości ważne będzie zdobywanie informacji na temat tego, co jest popularne w sieci i wreszcie co ma największy wpływ na odbiorcę tych treści. Z drugiej strony, z perspektywy dorosłego, indywidualnego ucznia ważne będzie pojawianie się coraz większej ilości narzędzi, które pozwolą mu skupić się na danych, które są mu najbardziej potrzebne gwarantując tym samym edukację na miarę XXI wieku. Ślady tego widać już np. w takim narzędziu jak Zite.

Edukacja w XXI wieku to także niezliczona liczba nieformalnych kontaktów z innymi, samodzielne starania, doświadczenia związane z tradycyjną edukacją. Uczenie odbywa się na wiele sposobów i przez całe nasze życie. Najlepsze przedsiębiorstwa naukowe starają się łączyć uczących się na wiele różnych sposobów, przez wiele różnych kanałów formalnie, nieformalnie, płatnie, bezpłatnie, online i offline. W ten sposób stają się wiarygodnym źródłem informacji w myśl idei life long learning i w całokształcie sytuacji życiowych.

Na podstawie: Tagoras.com

Additional uncaught exception thrown while handling exception.

Original

PDOException: SQLSTATE[42000]: Syntax error or access violation: 1142 UPDATE command denied to user 'edulider_baza'@'10.0.78.126' for table 'node_counter': UPDATE {node_counter} SET daycount=daycount + 1, totalcount=totalcount + 1, timestamp=:db_update_placeholder_0 WHERE ( (nid = :db_condition_placeholder_0) ); Array ( [:db_update_placeholder_0] => 1511568904 [:db_condition_placeholder_0] => 683 ) in statistics_exit() (line 73 of /home/edulider/www/modules/statistics/statistics.module).

Additional

PDOException: SQLSTATE[42000]: Syntax error or access violation: 1142 INSERT command denied to user 'edulider_baza'@'10.0.78.126' for table 'watchdog': INSERT INTO {watchdog} (uid, type, message, variables, severity, link, location, referer, hostname, timestamp) VALUES (:db_insert_placeholder_0, :db_insert_placeholder_1, :db_insert_placeholder_2, :db_insert_placeholder_3, :db_insert_placeholder_4, :db_insert_placeholder_5, :db_insert_placeholder_6, :db_insert_placeholder_7, :db_insert_placeholder_8, :db_insert_placeholder_9); Array ( [:db_insert_placeholder_0] => 0 [:db_insert_placeholder_1] => php [:db_insert_placeholder_2] => %type: !message in %function (line %line of %file). [:db_insert_placeholder_3] => a:6:{s:5:"%type";s:12:"PDOException";s:8:"!message";s:432:"SQLSTATE[42000]: Syntax error or access violation: 1142 UPDATE command denied to user 'edulider_baza'@'10.0.78.126' for table 'node_counter': UPDATE {node_counter} SET daycount=daycount + 1, totalcount=totalcount + 1, timestamp=:db_update_placeholder_0 WHERE ( (nid = :db_condition_placeholder_0) ); Array ( [:db_update_placeholder_0] => 1511568904 [:db_condition_placeholder_0] => 683 ) ";s:9:"%function";s:17:"statistics_exit()";s:5:"%file";s:55:"/home/edulider/www/modules/statistics/statistics.module";s:5:"%line";i:73;s:14:"severity_level";i:3;} [:db_insert_placeholder_4] => 3 [:db_insert_placeholder_5] => [:db_insert_placeholder_6] => http://edulider.pl/edukacja/edukacja-xxi-wieku-najnowsze-trendy [:db_insert_placeholder_7] => [:db_insert_placeholder_8] => 54.80.227.189 [:db_insert_placeholder_9] => 1511568904 ) in dblog_watchdog() (line 154 of /home/edulider/www/modules/dblog/dblog.module).