Poniższy tekst pomoże ci zrozumieć stres w pracy, wskazując przyczyny jego powstawania i towarzyszące mu objawy. Pamiętaj, że umiarkowany stres z reguły wpływa pozytywnie na poziom motywacji, natomiast za dużo stresu może negatywnie odbić się na twoim zdrowiu i poczuciu wartości.
Objawy stresu to zazwyczaj kombinacja symptomów fizycznych i psychicznych. Każdy z nas reaguje inaczej na obowiązki i okoliczności w pracy, jednakże na przestrzeni lat udało się stworzyć listę najczęściej występujących objawów stresu u większości ludzi.
Stres w pracy - objawy
Czy jesteś pod wpływem stresu w pracy? Do najczęstszych objawów stresu należą:
- uczucie niepokoju, frustraji i złości
-
uczucie, że sprawy ciągną się za tobą
- osłabiona koncetracja i problemy z pamięcią
- opieszałość w podejmowaniu decyzji
- bóle głowy, palpitacje i uczucie gorąca
- suchość w ustach i trzęsące się ręce
- obgryzanie paznokci
- problemy ze spaniem
- palenie i picie kawy w nadmiarze
- tiki, takie jak drapanie itp.
- depresja i myśli samobójcze
- bóle w klatce piersiowej
- problemy z jedzeniem
- problemy z wypróżnianiem
- pogorszenie się stanu skóry
- brak zainteresowania życiem seksulanym
Stres w pracy - przyczyny
Niewątpliwie, stres w pracy jest rezultatem mnogości czynników, które będą się różnić w zależności od wykonywanej pracy, typu organizacji, czy też ludzi, z którymi masz do czynienia. Do najczęstszych przyczyn stresu w pracy można zaliczyć:
- Rodzaj pracy jaki wykonujesz, w szczególności: nadmiar godzin i obowiązków, rzadkie przerwy, rodzaj zadań, który nie pokrywa się z twoimi zdolnościami i zainteresowaniami, brak celu w pracy,
- Proces podejmowania decyzji - bycie omijanym albo zbyt duża odpowiedzilność
- Brak wsparcia od kolegów i zarządzających, mieszane oczekiwania co do twojej osoby
- Obawy o pracę i bezpieczeństwo
- Brak możliwości rozwoju i awansu
- Praca w szkodzących dla zdrowia warunkach
W sierpniu 2012 roku zostało Bank Danych przeprowadził badanie mające na celu ustalenie najczęstszych przyczyn stresu w pracy wśród inżynierów, a o to wyniki:
Jak odnaleźć przyczyny stresu?
Jeżeli nie jesteś pewien co powoduje stres w pracy, zacznij prowadzić dzienniczek stresu, i uważnie śledź czynniki wyzwalające stres. Każdego dnia zanotuj:
- zadania i obowiązki, których się podjąłeś
- jak się czujesz na początku dnia i jakie jest twoje nastawienie
- dokładny czas i okliczności kiedy twój humor się zmienia
- czy unikałeś pewnych ludzi i zadań?
- każde zdarzenie, które prowadzi do nieprzyjemnych odczuć
- jak się czułeś pod koniec dnia - jak oceniasz swoje osiagnięcia?
- czy wziąłeś pracę do domu? - dosłownie albo jako zmartwienia
- czy za dużo wymaga się od ciebie niż jestes w stanie wykazać?
- czy obawiasz się, że mozesz zostać zwolniony?
- czy konkurowanie z innymi wpływa na pogorszenie się twojego nastroju?
- czy czerpiesz przyjemnosć ze swojej pracy?
Rozpoznawanie stresu w pracy jest koniecznością, jeżeli w zadowoleniu chcesz wykonywać swoje obowiązki i czerpać przyjemność z własnych osiagnięć. Stres dla każdego znaczy coś innego, jednakże gdy jego poziom wzrośnie do momentu, w którym przeszkadza ci on czuć się pozytywnie, może to znaczyć, że nadszedł czas na rozmowę z menedżerem na szczeblu organizacyjnym (np.redukcja godzin pracy) lub pora na pogłębienie wiedzy z zakresu technik relaksacyjnych.
Komentuj przez Facebooka