10 umiejętności przydatnych w każdym zawodzie

umiejetności zawodowe

Znalezienie pracy, która dawałaby satysfakcję i jednocześnie spełniała oczekiwania finansowe jest dla wielu osób jednym z największych życiowych marzeń. Żeby jednak móc piąć się po kolejnych szczeblach kariery zawodowej trzeba nieustannie śledzić aktualne trendy i w odpowiedzi na nie uzupełniać swoje kwalifikacje. Na szczęście, w dobie wszechobecnego Internetu jest to znacznie łatwiejsze niż jeszcze kilkadziesiąt lat wstecz. Czego uczyć się dziś, by jutro znaleźć się w grupie najbardziej rozchwytywanych pracowników? O umiejętnościach, które przydają się w każdym zawodzie – piszemy poniżej.

1. Języki obce

skuteczna nauka języka angielskiego

Znajomość minimum jednego języka obcego to absolutna podstawa we współczesnym środowisku zawodowym. Zdecydowanie najpopularniejszy jest język angielski, bez którego znajomości trudno jest dziś otrzymać dobrą pracę. Oprócz szkoleń ogólnych na różnych stopniach zaawansowania warto kształcić umiejętności z zakresu wykorzystania języka angielskiego w biznesie i administracji, szczególnie w firmach, które współpracują z zagranicznymi kontrahentami. Oprócz angielskiego od lat najczęściej wymieniane języki obce, które warto znać to: niemiecki, francuski, hiszpański oraz rosyjski.

2. Wystąpienia publiczne

Każdy profesjonalista na pewnym etapie swojej kariery zawodowej musi nauczyć się przemawiać. U osób nieśmiałych wystąpienia publiczne wywołują paraliżujący strach. Tremę i lęk można jednak pokonać dzięki odpowiednim ćwiczeniom. Współczesna oferta szkoleń z zakresu publicznego przemawiania pomaga nie tylko w pokonaniu lęku przed przemawianiem, ale także uczy jak dobierać strój, w jaki sposób się poruszać, czy jak radzić sobie z negatywnymi emocjami.

3. Pisanie biznesowe

Skuteczna komunikacja jest umiejętnością bezcenną. W związku z tym, że w XXI wieku jej głównym kanałem jest Internet to bardzo przydatna jest umiejętność sprawnego formułowania swoich myśli także na piśmie. Walka ze złymi nawykami i nauka od najlepszych to dwa spośród wielu sprawdzonych sposobów na to, by pisać bardziej zrozumiale i łatwiej realizować zamierzone cele.

4. Kreatywne rozwiązywanie problemów

Problemy to chleb powszedni praktycznie w każdym przedsiębiorstwie. Brak umiejętności radzenia sobie z nimi sprawia, że konflikty tylko się zaogniają. Efektem takiego stanu rzeczy jest żal, frustracja, a czasem nawet wypalenie zawodowe. Zapisując się na szkolenie, którego głównym tematem jest kreatywne rozwiązywanie problemów w firmie, dajesz sobie szansę na to, by spojrzeć na różne sytuacje z zupełnie innej, nowej perspektywy, przełamać dotychczasowe wzorce myślenia i uświadomić sobie, że można w sposób nieszablonowy podchodzić do różnych spraw. Podczas szkolenia z zakresu kreatywnego rozwiązywania problemów dowiesz się jak szukać źródeł problemów, jak pozyskiwać fakty do analizy czy, jak kształtować postawy pracy zbiorowej w procesie rozwiązywania problemów.

5. Skuteczne negocjacje

skuteczne negocjacje

Umiejętne prowadzenie negocjacji jest jedną z tych zdolności, które są doceniane zarówno w środowisku prywatnym, jak i zawodowym. Mówi się nawet o tym, że to klucz to osiągania kolejnych celów w swoim życiu. By przekonać rozmówcę do swoich racji, potrzebujesz m.in. solidnego przygotowania, pozytywnego nastawienia, umiejętności panowania nad emocjami oraz zdolności błyskawicznego podejmowania decyzji. Negocjowanie to umiejętność przydatna nie tylko w handlu, ale także wewnątrz organizacji czy w kontaktach z parterami zewnętrznymi. Zapisując się na kurs z zakresu negocjacji, nauczysz się jak prezentować własne stanowisko, a także jak dobierać argumenty, by w efekcie osiągnąć porozumienie nawet z najtrudniejszym rozmówcą.

6. Zarządzanie czasem

Jeśli w Twoim życiu ciągle brakuje Ci na coś czasu to znak, że warto nad tym popracować. Wprawdzie nie mamy wpływu na czas, ale możemy wybierać, co będziemy robić w czasie, który mamy. Kiedy nauczysz się planować czas, nagle okaże się, że wszystkie domowe czynności można zmieścić w swoim dziennym harmonogramie. Efektywne zarządzanie czasem wymaga umiejętnego wyznaczania priorytetów, wskazywania, które zadania są ważne, a które mogą poczekać lub których nie trzeba robić wcale.

7. Planowanie własnej ścieżki kariery zawodowej

kariera zawodowa

Podczas kolejnych etapów kształcenia zawodowego wielokrotnie w myślach lub na głos zadajemy sobie pytanie o to, co chcielibyśmy robić w przyszłości. Decyzja często nie jest łatwa, a brak świadomości własnych predyspozycji zawodowych dodatkowo utrudnia wybór. Zamiast czekać na to, aż wybiorą za nas inni, albo zdecydują o tym sytuacje, znacznie lepiej jest wziąć sprawy w swoje ręce. Pomocne w tej dziedzinie okażą się wskazówki dotyczące planowania własnej ścieżki zawodowej. Podczas szkolenia z tego zakresu można poznać swoje mocne strony, nauczyć się planować swój rozwój, myśleć krytycznie i strategicznie spoglądać na swoją ścieżkę kariery zawodowej. To także sposób na to, by jak pokonać naturalne obawy i przekroczyć swoją strefę komfortu, a także przygotować się do zmian, bez względu na to, czy będzie to praca w nowym przedsiębiorstwie, czy założenie własnej działalności.

8. Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej

Rozmowy kwalifikacyjne to bardzo istotny etap na drodze do osiągnięcia kolejnych celów zawodowych. Upewnij się, że jesteś odpowiednio przygotowany, by sprostać konkurencji. Jak przygotować się do rozmowy o pracę, jak opanować stres, jakich zachowań unikać w trakcie spotkania rekrutacyjnego? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań można uzyskać podczas dedykowanych szkoleń, których celem jest jak najlepsze przygotowanie kandydata do pracy na pierwsze spotkanie ze swoim przyszłym pracodawcą. Profesjonalnie przygotowany kandydat jest pewny siebie, świadomy swoich wartości i konkretny – potrafi nakreślić korzyści, jakie wynikają ze współpracy z nim.

9. Skuteczne przywództwo

lider

Bez względu na to, jaką funkcję pełnisz w firmie umiejętność zarządzania z pewnością Ci się przyda. Podczas szkoleń, których głównym tematem jest kształcenie umiejętności przywódczych, poznasz różne style kierowania zespołem, nauczysz się je odpowiednio dobierać do sytuacji, lepiej poznasz ludzi i narzędzia, które zmotywują Twój zespół do intensywnej pracy.

10. Finanse dla niefinansistów

 Coraz częściej od pracowników, którzy pracują w działach niefinansowych, wymaga się znajomości co najmniej podstawowych terminów z zakresu rachunkowości i finansów. Uczestnicząc w dedykowanym szkoleniu z tego zakresu można zyskać świadomość, o czym mówi bilans, rachunek zysków i strat oraz inne dokumenty finansowe firmy. To także dobry sposób na to, by dokonywać trafnych ocen opłacalności bieżących działań czy przyszłych inwestycji firmy.

 

Warto się uczyć przez całe życie

Rozwój różnego typu umiejętności w świecie nieustannych zmian powinien być nieodłączną częścią życia każdego człowieka. Są one nam potrzebne zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. W dobie szybkiego rozwoju nowoczesnych technologii wiedza jest dostępna praktycznie na wyciągnięcie ręki. Trzeba tylko odpowiednio się zmotywować, by po nią sięgnąć.