Wykorzystaj spotkanie online i webinar do sprzedaży swoich usług i produktów

webinar w internecie

Sprzedaż produktów i usług w internecie odbywa się przede wszystkim za pomocą stron internetowych, a także reklam online i działań marketingowych. Nadal niewiele firm wykorzystuje spotkania online czy webinar internetowy. Zapominają o tym, że w sprzedaży bardzo ważny jest kontakt z klientem, który w przypadku wielu firm ogranicza się do wysyłania subskrybentom newslettera czy dodania wpisu na portalu społecznościowym. Często to jednak za mało, jeśli firma chce zdobywać nowych klientów, sprzedawać swoje produkty i pomnażać zyski firmy. Dlatego warto jest bliżej przyjrzeć się spotkaniom online i webinarom.

Dwa typu spotkań z klientami w internecie, czyli spotkanie online i webinar

Webinar ma na celu przekazanie pewnych treści, na przykład informacji na temat nowego produktu czy usługi dla potencjalnych czy też stałych klientów firmy. Ich udział w spotkaniu sprowadza się do zadawania pytań dla przedstawiciela firmy na czacie i udzielania odpowiedzi na pytania zawarte w ankiecie – jeśli zostanie przygotowana przez firmę organizującą webinar. Warto jest się posłużyć tym narzędziem, jeśli zależy nam na poznaniu opinii przybyłych osób. Osoby biorące udział w spotkaniu nie mają dostępu do komunikacji głosowej. Webinar internetowy organizowany jest w sytuacji, kiedy spodziewamy się, że na spotkanie przybędzie duża liczba osób – nawet kilka tysięcy.

Spotkania online mogą być wykorzystywane przez firmy do kontaktów z ważnymi klientami albo potencjalnym klientem, który chce zadać kilka pytań na temat produktu lub usługi. Odbywają się one w mniejszych grupach, dlatego każdy uczestnik może korzystać z komunikacji głosowej. Również w tym wypadku przedstawiciel firmy może posłużyć się narzędziami, jakie oferuje dany program – zostały one omówione poniżej.

Niezależnie od tego, czy jesteś właścicielem małej, średniej czy dużej firmy możesz mieć pewność, że takie formy kontaktu z klientami zawsze się sprawdzą. Kwestią otwartą jest podjęcie decyzji czy zorganizować webinar czy spotkanie online - wybór uzależniony jest przede wszystkim od liczby zaproszonych osób.

 Jak spotkać się z klientem online?

1. Programy

Do spotkań w sieci stworzone zostały specjalne programy. Profesjonalny program do spotkań online i webinarów umożliwia:

  • Pokazywanie prezentacji i filmu przedstawiciel firmy może na przykład włączyć film reklamujący produkt na początku spotkania, aby uczestnicy mieli o nim jakieś wyobrażenie. Ale co ważniejsze może przy pomocy prezentacji szczegółowo produkt przedstawić.
  • Pokazywanie prowadzącego i uczestników spotkania przez kamerę wideo – uczestnicy mogą zobaczyć osobę, która sprzedaje im produkt!
  • Posiada tablicę interaktywną – można ją wykorzystać np. do zanotowania pytań i sugestii klientów.
  • Czat oraz możliwość rozmowy głosowej - programy do spotkań online są wyposażone w specjalne narzędzia zapobiegające wchodzeniu sobie z słowo przez uczestników (co jest codziennością w wypadku Skypa).
  • Narzędzie do tworzenia ankiet / testów – przedstawiciel firmy może w prosty sposób przygotować przed ale i w czasie spotkania ankietę. Uczestnicy, po oddaniu głosu, zobaczą wynik całej grupy. To narzędzie można wykorzystać do: poznania doświadczeń klienta z produktem, zbadania potrzeb klienta.
  • Dzielenie ekranu – umożliwia zaprezentowanie ekranu prowadzącego spotkanie uczestnikom. Dzięki temu przedstawiciel firmy oferującej na przykład oprogramowanie może dokładnie omówić sposób instalacji programu.

2. Strona techniczna

Wszystkie programy do webinarów działają na zasadzie SaaS, czyli Software as a Service i są dostępne w „chmurze”. W większości przypadków nie wymaga się od klientów instalowania żadnego dodatkowego oprogramowania. Firma organizująca webinar musi podać uczestnikom link, który przekieruje ich do wirtualnego pokoju. Co ważne, odchodzą obawy związane z tym, że ktoś z zaproszonych gości nie posiada danego programu np. Skype i nie może uczestniczyć w spotkaniu.

Oczywiście żaden program nie zadziała bez dobrego łącza internetowego. W wypadku spotkań online ważne są dwa parametry łącza, tzw. download (downstream) i upload (upstream), czyli prędkość łącza do firmy i z firmy. Często firmowe łącza są dostosowane do komunikacji mailowej. Gdy w czasie spotkania online nie ma przepustowości rzędu 256 kbs „up i down”, to dochodzi do „przycięć” głosu.

 3. Cena

Ceny programów dostępnych w „chmurze” zaczynają się od kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Wiele firm specjalizuje się w przygotowywaniu webinarów internetowych i spotkań online, np.webcomm.eu. Pomogą Ci w wyborze programu, zorganizowaniu i moderowaniu spotkania, organizacji kampanii promocyjnej, przygotowaniu prezentacji a nawet w znalezieniu prelegenta.