Uzyskanie dyplomu uczelni wyższej rozpoczyna kolejny etap w życiu, jest wstępem do kariery zawodowej. Aby jednak się rozwijać, trzeba znaleźć pierwszą pracę. Nie jest to łatwe, ponieważ coraz więcej osób kończy studia, pracodawcy mają do wyboru wielu kandydatach. Dużą konkrecją są również osoby, które oprócz wykształcenia, mają również doświadczanie. Ale to oczywiście nie oznacza, że absolwenci nie mają szans na rynku pracy. Możliwość jest dużo, warto je poznać i znaleźć pracę marzeń.
Jak zwiększyć szanse na znalezienie pracy
O przyszłości warto już zacząć myśleć na etapie studiowania. Ostatnie dwa lata nauki warto przeznaczyć na zdobycie doświadczenie, które na pewno zaowocuje w przyszłym życiu zawodowym. Studenci mogą brać udział w wolontariacie, a także zdecydować się na staże i praktyki. Warto odbyć staż w firmie, z którą chcielibyśmy się związać w przyszłości. Pracodawcy bardzo chętniej zatrudniają byłych stażystów, ponieważ te osoby znają specyfikę pracy i nie wymagają ciągłego nadzoru. Czas studiów to również dobry moment na podniesienie swoich kwalifikacji. Warto brać udział w kursach i szkoleniach, które wzbogacą CV.
Internet – wiele możliwości szukania pracy
Absolwenci wyższych uczelnie mają wiele możliwości szukania pracy. Nie warto poprzestawać na jednej, bo im więcej różnych źródeł, tym większa szansa na sukces. Duże pole do popisu daje internet. Ciekawe oferty pracy można znaleźć na portalach z ogłoszeniami. Swoje oferty umieszczają zarówno duże korporacje, jak i drobne zakłady. Poszukiwani są specjaliści z różnych dziedzin, osoby z doświadczeniem oraz absolwenci uczelni wyższych. W internecie można również umieścić swoje ogłoszenie. Przeznaczone są do tego serwisy społecznościowe, skupiające pracodawców i pracowników. Najbardziej popularne, czyli Linkedin i GoldenLine dostarczają kandydatom oferty pracy, przekazują informacje o ocenach pracodawców oraz umożliwiają założenie własnego profilu zawodowego. Dzięki nim można kontaktować się z wybranymi pracodawcami, wysyłać swoje wizytówki. Serwisy skutecznie wspierają proces szukania pracy.
Instytucje pomagające efektywnie szukać pracy
Szukając pracy, nie należy skupiać się wyłącznie na internecie. Warto skorzystać z możliwości, jakie dają urzędy pracy, agencje zatrudnienia, biura karier czy giełdy pracy. Powiatowe urzędy pracy, oprócz ofert zatrudnienia, mają również inne propozycje dla absolwentów. Młodzi ludzie mogą skorzystać z płatnych staży, szkoleń czy dofinansowań do założenia własnej działalności. Agencje pracy to miejsca, które łączą pracodawców z pracownikami. Absolwenci mogą znaleźć tam liczne oferty pracy w Polsce i za granicą. Świetnym miejscem, ułatwiającym start zawodowy są biura karier. Mieszczą się przy uczelniach wyższych, a ich pracownicy służą pomocą w wielu sprawach związanych z zatrudnienie. Absolwenci mogą liczyć na aktualne oferty pracy, a także profesjonalną pomoc w stworzeniu dokumentów czy doradztwo zawodowe. Skuteczną metodą na znalezienie zatrudnienia jest udział w targach i giełdach pracy. Swoje oferty prezentują tam pracodawcy, szukający kandydatów i prawdziwych talentów. Dzięki możliwości bezpośredniej rozmowy, możliwe jest nawiązanie kontaktów zawodowych i rozwój kariery.
Pracę po studiach można znaleźć, trzeba tylko wykazać się dużym zaangażowaniem i nie zniechęcać się, gdy kilka wysłanych aplikacji pozostanie bez odpowiedzi. Warto korzystać z różnych źródeł, w międzyczasie podnosić swoje kwalifikacje a praca na pewno się pojawi.