Robotyzacja procesów biznesowych to jedna z topowych technologii, która na przestrzeni ostatnich kilku lat zrobiła prawdziwą furorę wśród organizacji szukających innowacyjnych metod na zwiększenie efektywności przy podobnym poziomie kosztów. Czy RPA spełnia takie założenia? Sprawdźmy to.
Robotic Process Automation - krok ku największemu usprawnieniu w historii firmy?
Gospodarka, a za nią wiele branż wchodzi w nieznany dotychczas rozdział, w którym to coraz większym wyzwaniem staje się znalezienie odpowiednich pracowników gotowych do pracy. W wielu organizacjach deficyt pracowników może być w skuteczny sposób pokryty większym zaangażowaniem innych członków kadry pracowniczej, jednak nie zawsze tak jest.
Wiele firm nie jest w stanie zrealizować podstawowych procesów biznesowych bez wystarczającej liczby pracowników, a potencjalne procesy rekrutacyjne kończą się na zbyt wygórowanych oczekiwaniach finansowych kandydatów, które nie mogą być spełnione ze względu na brak rentowności danego procesu przy takim poziomie stawek.
Czy przedsiębiorca ma w takim układzie jakiekolwiek inne, alternatywne wyjście? Tak, a jest nim Robotic Process Automation, czyli robotyzacja procesów biznesowych. Na czym to polega? Wraz z wdrożeniem RPA w naszej firmie działa oprogramowanie, które zastępuje pracę człowieka i co więcej, robi to znacznie szybciej, bezbłędnie i w trybie ciągłym. Od potrzeb firmy zależy, na jak dużą skalę wykorzystana zostanie innowacyjna technologia robotyzacji procesów biznesowych, jednak już teraz wiadome jest, że to krok w stronę realizacji jednego z największych usprawnień w firmie.
Największe zalety wdrożenia technologii RPA w swojej organizacji
Czy wdrożenie robotyzacji procesów biznesowych wiąże się z innymi korzyściami prócz możliwości zastąpienia pracowników, których wciąż brakuje? Owszem, i są to bardzo konkretne korzyści. Przede wszystkim ogromna oszczędność czasu, a co za tym idzie redukcja kosztów generowanych przez nadmiernie długi proces biznesowy.
Wyobraźmy sobie sytuację, w której pracownik realizuje jeden proces, składający się z 25 czynności przez cały dzień. W ciągu 8-godzinnej zmiany jest w stanie wykonać ten proces 10 razy. Jak jednak wiadomo, wraz z dekoncentracją i znużeniem pojawiają się błędy ludzkie, których nie możemy zniwelować. Wyobraźmy też sobie, że dopiero po skończonej realizacji danego procesu inne czynności realizowane przez pracowników tego działu mogą zostać rozpoczęte. Taki układ rodzi zagrożenia przestojów i wąskich gardeł. Co, jeśli pracownik pewnego dnia pójdzie na zwolnienie lekarskie? Wszyscy dobrze wiemy, z jakimi komplikacjami wiążą się takie losowe zdarzenia.
Robot, który zastąpi w takim procesie człowieka, może wykonywać proces w sposób błyskawiczny, bezbłędnie i przez 24 godziny na dobę. Dodatkowo robot nie weźmie zwolnienia czy urlopu na żądanie, a co więcej, nie zażąda nigdy podwyżki. Wdrożenie RPA to mierzalna korzyść finansowa, nieoceniona korzyść jakościowa i ogromna korzyść efektywnościowa.
Jak dobrać proces do robotyzacji?
Proces zautomatyzowany to proces, który już w przeszłości realizowany był jedynie z użyciem cyfrowych zasobów firmy. Korzystanie z bazy danych, systemów zarządzania działami przedsiębiorstwa lub zewnętrznych źródeł cyfrowych. To pierwszy warunek, jaki proces musi spełniać, by móc zaplanować jego zautomatyzowanie.
Technologia RPA wymaga również, by proces był możliwie jak najbardziej powtarzalny i by nie zawierał zbyt wielu ścieżek decyzyjnych, które uniemożliwią mu sprawne realizowanie procesu. Proces ponadto powinien być na tyle istotny, by automatyzowanie go, a co za tym idzie, podjęcie tej inwestycji było naprawdę opłacalne dla firmy. W celu odpowiedniego dobrania procesu biznesowego do wdrożenia RPA warto skontaktować się z profesjonalną firmą wdrożeniową, która pomoże nam w doborze procesu, który może zostać poddany RPA.
Czy RPA ogranicza procesy biznesowe?
Wspominamy jedynie o zaletach wdrożenia robotyzacji procesów biznesowych. Czy jednak ta inwestycja może nieść za sobą jakieś wady, czy zagrożenia? Oczywiście, jak każde inne narzędzie, któremu nie poświęciło się odpowiednio dużo uwagi przy wdrożeniu. Źle dopasowane oprogramowanie, zbyt pośpieszne i niedokładne wdrożenie RPA szybko da o sobie znać i nie pozwoli rozwinąć potencjału tej technologii.
To jednak nie wszystko. RPA może blokować perspektywę rozwoju procesu biznesowego. Jeśli po czasie zdecydujemy się na modyfikację ścieżki procesu biznesowego, musimy liczyć się z pewnymi kosztami związanymi ze zmianą specyfiki działania narzędzia, co z kolei nie jest po drodze organizacjom szukającym oszczędności.