Ciekawe lekcje? Czemu nie! Materiały przydatne w pracy nauczyciela.

Początki każdego zawodu – a szczególnie zawodu nauczyciela, mogą okazać się niezwykle trudne, i to pomimo przygotowania metodycznego, które przyszli pedagodzy obowiązkowo przechodzą podczas studiów. Omawiana na zajęciach teoria nie zawsze może wystarczająco przygotować ich na problemy, których często doświadczają, szczególnie ucząc młodzież w wieku gimnazjalnym czy licealistów. Oprócz kłopotów wychowawczych, świeżo upieczeni nauczyciele muszą zmierzyć się również z biurokracyjną machiną, czyli obowiązkiem rozpisywania konspektów na kolejne zajęcia lekcyjne, oczywiście z uwzględnieniem najlepszych praktyk pedagogicznych stosowanych wobec uczniów prezentujących konkretne grupy wiekowe. Czy pojęcie ciekawej lekcji da się przełożyć na życie codzienne, czy powinno się je pozostawić w sferze mrzonek i gdybań? Jest to możliwe, przy zastosowaniu kilku cennych porad. Jakich? Sprawdźcie poniżej!
 

Najważniejszy jest pomysł

Brzmi banalnie, ale przygotowanie do każdej lekcji powinno poprzedzać przemyślenie tematu. Czy będzie dla uczniów zupełnie nowy, czy też mają o nim choćby podstawowe pojęcie? Wbrew pozorom, jest to bardzo ważne: wprowadzanie podstaw zagadnienia ogólnie znanego, z pewnością znudzi uczniów, podczas gdy pominięcie omówienia przy temacie nowym - może ich zniechęcić. Dlatego też, w pierwszym z podanych przypadków trzeba opracować lekcję wprowadzającą, zaś w tym drugim – przygotować kolejne lekcje, które będą miały na celu poszerzenie wiedzy i zostaną poświęcone na ćwiczenia umiejętności już przyswojonych. Zapoznaj się z różnymi podręcznikami i materiałami pomocnymi w prowadzeniu lekcji, oferowanymi przez wydawnictwa naukowe. Szybko może się okazać, że różne metody opracowania danego tematu przy pomocy wspomnianych materiałów staną się źródłem cennej inspiracji. Zastanów się także nad wagą danego tematu w kontekście całego programu dotyczącego przedmiotu, którego uczysz. Zadaj sobie pytanie o stopień skomplikowania zagadnienia. Jeśli uważasz je za wyjątkowo trudne do omówienia, a także zrozumienia, spróbuj skontaktować się w tej sprawie z przedstawicielem wydawnictwa naukowym. Oni z reguły chętnie zaopatrują nauczycieli w materiały pomocnicze do przeprowadzenia lekcji, lub nawet gotowe scenariusze , które można potem z powodzeniem wykorzystać.

Zorientowanie na cel
Przygotowanie się do lekcji, zawsze powinno rozpocząć się od ustalenia jej celu. Rozpisz plan lekcji, którą zamierzasz przeprowadzić i oszacuj ile czasu zabiorą ci poszczególne etapy. Początkujący nauczyciele często zaniżają czas potrzebny na przeprowadzanie ćwiczeń, dlatego dobrze zwrócić szczególną uwagę na ten etap przygotowań. Z innych zagrożeń -może okazać się, że scenariusz zajęć jest zbyt rozbudowany i wtedy część zagadnień trzeba pominąć. Lepiej więc zrobić mniej ćwiczeń, za to rzetelnie je opracować, niż pędzić z programem, ledwie dotykając niektórych zagadnień. Warto też opracować listę opcjonalnych kwestii do omówienia – mogą przydać się, kiedy na lekcji zostanie chwila wolnego czasu.
 

Materiały dla nauczyli można znaleźć na http://ucze.pl/

Nadesłane przez: http://www.wsip.pl/