Popularność coachingu wzrasta z miesiąca na miesiąc, wraz z tym jak doceniają go kolejni przedsiębiorcy. Na chwilę obecną szacuje się, że coaching jest jednym z najprężniej rozwijających się segmentów biznesu, a jego rynek światowy rocznie jest wart ponad trzy miliardy dolarów. Tak duża popularność tej dziedziny wynika głównie z obecnego tempa życia.
Dawno już minęły czasy, w których pierwsza praca była jednocześnie ostatnią – rynek bardzo się zmienił, zwłaszcza pod względem rotacji pracowników. Dzisiaj, obejmując jakieś stanowisko, każdy ma świadomość tego, że nie będzie pracował na tym stanowisku w nieskończoność. Zmiana pracy, która kiedyś występowała może dwa razy w życiu, a i to nie zawsze, dzisiaj jest czymś naturalnym i wypada średnio już po dwóch-czterech latach. Oznacza to, że każdy sam jest odpowiedzialny za swoją karierę i musi zadbać, by ciągle się dokształcać, tak pod względem kompetencji personalnych, jak i umiejętności biznesowych, które w teraźniejszości mogą pomóc mu awansować, w przyszłości zaś na pewno zaowocują lepszą pozycją na rynku i będą niezbędne do konkurowania o posadę. Biorąc pod uwagę wysokie tempo życia oraz szybkość zmieniania się rynku, a co za tym idzie również kariery, nie powinno nikogo dziwić, że powstało coś takiego jak coaching, w tym również coaching biznesowy. Tym bardziej, że globalizacja rynku sprawia, że coraz częściej z powodu kariery decydujemy się na zmianę miejsca zamieszkania. To i wiele innych czynników sprawiło, że potrzebny okazał się ktoś, gotowy wysłuchać i spojrzeć na nasze sprawy z zewnątrz.
Coaching i jego cele
Wciąż istnieją tacy, którzy sądzą, że coaching biznesowy powinien obejmować tylko i wyłącznie tematy biznesowe, nie zahaczając o strefy osobiste – na szczęście coraz więcej osób jest świadomych tego jak bardzo nierealny jest sam pomysł takiego działania. Wbrew temu, co sądzą niektórzy, rolą coacha wcale nie jest wskazywanie innym, co powinni robić, by zwiększyć swoją efektywność. Jego zadaniem jest takie poprowadzenie drugiej osoby, by ta zdała sobie sprawę ze swoich mocnych i słabych stron oraz naprowadzenie jej na to, w jaki sposób może nad nimi popracować. Celem coachingu biznesowego jest więc przede wszystkim zachęcenie osoby coachowanej do zmiany, a następnie przeprowadzenia jej przez nią. Przy czym należy zaznaczyć, że nawet najlepszy coach nic nie zdziała, jeśli druga osoba nie chce się zmienić.
Planowanie kariery
Coraz częstszym jest nie tylko zmienianie pracy na inną, ale również całkowite przebranżowienie się. Sprawia to, że często nie wystarcza podwyższanie swoich umiejętności w jakimś temacie, ale wymaga również od pracowników nabywanie całkiem nowych umiejętności. I przede wszystkim również planowania swojej kariery – być może nie w bliskiej perspektywie, ale w perspektywie kilkuletniej z pewnością. Coaching biznesowy ma na celu poprawienie wartości coachowanego, ale też wskazanie mu tych ścieżek życia i kariery których dotychczas nie dostrzegał, a do których potencjalnie ma predyspozycje. Tego typu coaching tak naprawdę w dużej mierze dotyczy rozwijania kompetencji miękkich, takich jak np. komunikatywność, kreatywność, zarządzanie czasem czy umiejętność pracy w zespole. Dzięki takim sesjom z coachem można więc z powodzeniem stać się nie tylko lepszym pracownikiem, ale też lepszym małżonkiem czy rodzicem.
Źródło: www.jakubbbaczek.pl