Jak skutecznie i mądrze prowadzić politykę social media w firmie

Facebook w służbie firmy

Social media są obecnie bardzo powszechnie używane jako jedno z narzędzi marketingowych w firmie. Jeśli polityka social media prowadzona jest rozsądnie firma staje się bardziej rozpoznawalna w sieci, buduje swój pozytywny wizerunek, nawiązuje kontakty z potencjalnymi klientami i skuteczniej się z nimi komunikuje. Jak prowadzić politykę social media w firmie?

Facebook wciąż najbardziej popularny

Jak wynika z badań opublikowanych w raporcie ,,Social Media 2012” wśród czterech największych serwisów społecznościowych najliczniejszą grupą użytkowników może się pochwalić Facebook:

 

 

Liczba-fanów-portali-społecznościowych-w-mln

Źródło: http://www.internetstandard.pl/socialmedia2012

Ogromna popularność Facebooka sprawiła, że właśnie w rozwój swoich stron w połączeniu z tym portalem  inwestuje najwięcej firm, angażując nierzadko do obsługi Funpage specjalistów. Dziś bowiem pracodawcy nie mają dylematu związanego z tym czy social media w firmie blokować czy propagować.

Zwiększenie liczby fanów

Aby móc przeprowadzić  jakąkolwiek większą akcję na Facebooku najpierw trzeba podjąć działania w celu pozyskania jak największej liczby fanów. Powszechnie stosowanym sposobem na pozyskanie jak największej ilości osób  jest zgromadzenie społeczności wokół jakiegoś przyjemnego tematu, który początkowo nie budzi podejrzeń komercyjności. Ważne, by potencjalny klient był zainteresowany danym zagadnieniem i by był gotów polubić stronę w zamian za dostęp do informacji.  Inne możliwości daje utworzenie na stronie aplikacji konkursowej lub promocyjnej. Darmowe bilety do kina na premierę filmu, najnowsza, świeżo wydana książka z przepisami kulinarnymi, zniżka na dane produkty w zamian za polubienie strony na Facebooku czy nawet zwerbowanie określonej ilości innych znajomych do aplikacji pozwala na szybki przyrost liczby fanów. Jeśli konkurs będzie dobrze zorganizowany i skierowany do odpowiedniej grupy docelowej może przysporzyć firmie rzeszę wiernych fanów jakościowych, nie tylko ilościowych.

Społeczność fanów, każdej strony konkretnej firmy można bowiem podzielić na trzy grupy:

Trzy-typy-użytkowników-portali-społecznościowych

Najcenniejsi są oczywiście ci fani, których można umieścić na szczycie piramidy. Bardzo cenni są także ci, których można byłoby zaklasyfikować do tzw. ,,trzonu”. Pozyskanie aktywnych fanów, którzy będą angażować się w życie funpage  wymaga jednak podjęcia szerszych działań.

Fani jakościowi na Facebooku

Idąc śladem znanych marek , które korzystają z Facebooka, a ich strony mają bardzo wielu fanów można zauważyć, że każda z nich ma swoją ustaloną strategię działania. Oznacza to określenie targetu do którego skierowany będzie przekaz  i ustalenie celów, które chce się osiągnąć. Właśnie od tego będzie zależeć jakie informacje powinno się zamieszczać na stronie. Specjaliści od marketingu radzą, by zamiast nachalnej sprzedaży produktów postawić na mądrą politykę social media w firmie, czyli na komunikację i pogłębioną relację z klientami. Ludzie bowiem mówią o swoich oczekiwaniach osobom, którym ufają. Przede wszystkim trzeba im dać powód, by zaglądali na stronę. Warto podawać na stronie aktualne, branżowe informacje, praktyczne porady, informować o ciekawych wydarzeniach- innymi słowy mówić o wszystkim tym, co może się przydać klientowi.

Dobrym pomysłem na pozyskanie wartościowych fanów jest wykupienie wydarzenia sponsorowanego ,,Lubię to”. Mimo, że  jego forma niektórym wydaje się mało atrakcyjna to jednak okazuje się, że jesteśmy bardziej skłonni polubić daną stronę jeśli któryś z naszych znajomych zrobił to wcześniej.  Jako, że jednak tego typu akcje odbywają się w kręgu znajomych, ich organizacja wymaga pewnej liczby bazowych użytkowników strony.

Facebook, a pracownicy w firmie

Sukces strony danej firmy w dużej mierze zależy także od administratora witryny. Ważne jest, by taka osoba była godna zaufania, skora do współpracy, cierpliwa, zmotywowanymi do pracy, posiadała zdolności pisarskie, a także używała social media, by wiedziała jakie zachowania, wpisy, komentarze itp. są tolerowane, a jakie mogą spotkać się z lawiną negatywnych komentarzy.  Innymi słowy by wiedziała jak skutecznie i mądrze prowadzić politykę social media w firmie. Zaszkodzić może:

  • usuwanie negatywnych komentarzy
  • krytyka znanych firm
  • obrażanie klientów
  • nieprzemyślane pytanie
  • niekontrolowany dostęp do strony osób, które nie budzą zaufania w firmie

Brak wiedzy, wyczucia, reagowania w sytuacjach kryzysowych, zatrudnienie nieodpowiednich osób do prowadzenia strony. To tylko kilka z przyczyn, dla których strony Facebooka znanych marek zamiast być wsparciem i promocją dla marki obróciły się przeciwko firmom. Ważny w obrębie Facebooka jest dialog. Istotne jest także to, by został sformułowany regulamin, który będzie regulował politykę social media w firmie. Przejrzyste zasady pomogą uniknąć przykrych sytuacji, w tym wycieku poufnych informacji z firmy.