Mobilna rekrutacja - najnowszy trend w pozyskiwaniu talentów

jak-pozyskiwać-talenty

Według prognoz, do końca 2015 roku użytkowników smartfonów i tabletów na całym świecie będzie więcej niż dwa miliardy. Oznacza to, że po raz pierwszy w historii będziemy mieć do czynienia z sytuacją, w której więcej osób będzie korzystało z mobilnego Internetu niż tego dostępnego na urządzeniach stacjonarnych. To z kolei pociągnie za sobą daleko idące konsekwencje dla procesu rekrutacji.

Specjaliści ostrzegają, że każda firma, która nie korzysta z aplikacji mobilnych w procesie rekrutacji jest narażona na utratę największych talentów. Ma to bezpośredni związek z pojawieniem się kolejnych, nowych pokoleń na rynku pracy. Młodzi ludzie dużo czasu spędzają w sieci i coraz chętniej aplikują na wybrane stanowiska mobilnie. Oczekują przy tym, że ich doświadczenia w korzystaniu z aplikacji mobilnych w procesie rekrutacji będą podobne do tych, które zdobyli z wykorzystaniem urządzeń stacjonarnych. Dlatego też zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych rekrutacja staje się priorytetem pozyskiwania najbardziej utalentowanych kandydatów. Jeśli bowiem ich oczekiwania nie zostaną spełnione mogą porzucić proces rekrutacji i zdewaluować swoje zdanie na temat konkretnego pracodawcy.

Rosnące znaczenie aplikacji mobilnych w procesie rekrutacji potwierdzają badania przeprowadzone w maju 2013 roku przez karierowy serwis społecznościowy Glassdoor, dotyczące wykorzystania urządzeń mobilnych przez kandydatów do pracy. Wynika z nich m.in., że:

aplikacje-mobilne-w-rekrutacji

By potencjalny pracownik firmy już na samym początku nie poczuł się zniechęcony do ubiegania się o dane stanowisko pracy potrzebne są działania w kierunku usprawnienia procesu mobilnego pozyskiwania kandydatów do pracy, zwracając szczególną uwagę na cztery kwestie:

1. Przyjazny interfejs

Strona firmowa powinna być przyjazna mobilnie pod każdym względem. Mobilny interfejs jest natomiast pierwszą rzeczą, którą zobaczą odwiedzający stronę. On świadczy o firmie i jej kulturze. Musi więc być atrakcyjny, prawdziwy i łatwy w nawigacji. Niezmiernie ważne jest również to, by strona była zaprojektowana z wykorzystaniem techniki Responsive Web Design, dzięki której automatycznie dostosuje się ona do wielkości ekranu. Takie działanie to pewność, że strona, na której potencjalni pracownicy będą szukać możliwości zatrudnienia będzie dobrze wyglądać na każdej wielkości ekranu, niezależnie od tego czy jest to komputer stacjonarny, tablet czy smartfon. Specjaliści radzą ponadto, by na stronie nie używać lampy błyskowej, gdyż nie jest ona powszechnie obsługiwana na urządzeniach mobilnych.

2. Przejście do działania- komfort aplikowania

Obok przyjaznego interfejsu niezwykle istotny dla młodych rekrutów jest poziom adaptacji strony do procesu aplikacji. Kandydaci, którzy chcą ubiegać się o dane stanowisko zazwyczaj nie mają cierpliwości odpowiadać na 20 pytań na maleńkim ekranie. Z tego powodu kluczowe jest umożliwienie im aplikowania, trwającego nie dłużej niż minutę lub dwie bazując tylko na podstawowych informacjach lub poprzez swój profil zamieszczony na social mediach. Skuteczne działania w tym obszarze sprawią, że kandydaci będą pod wrażeniem tego jak gładko przebiega proces rekrutacji.

3. Skuteczna komunikacja

Niesłychanie istotny jest również sposób komunikacji z kandydatem, kiedy znajduje się on w systemie. Najpowszechniejszym kanałem przekazu informacji elektronicznej jest niewątpliwie email. Decydujące więc jest uzyskanie pewności, że wiadomości są łatwe do odczytania na małym ekranie. Wymierne korzyści przynosi korzystanie z niewielkiej liczby słów, które mają jasne przesłanie do działania.

4. Budowanie zaangażowania

Cennym wsparciem procesu rekrutacji, prowadzonego z wykorzystaniem urządzeń mobilnych będzie również z jednej strony zaangażowanie portali społecznych, a z drugiej narzędzi mobilnych. Facebook. Twitter, Linkedln i wszystkie inne sieci społecznościowe oferują mobilne wersje swojego oprogramowania, jak również aplikacje do smartfonów. Opracowanie kampanii rekrutacyjnej, zamieszczonej na portalach społecznościowych, która prowadziłaby bezpośrednio do strony rekrutacyjnej witryny firmowej jest trafnym wyborem. Uwzględnia bowiem preferencje młodych rekrutów, którzy często są uzależnieni od mediów społecznościowych. Z drugiej strony smartfon to idealne miejsce budowania zaangażowania i personalizacji poprzez narzędzia mobilne. Przykładowo filmy, w których pracownicy organizacji będą świadczyć o warunkach pracy w danym miejscu są lepszym sposobem oddziaływania na osoby z zewnątrz niż zwykły tekst.

Ogromny postęp, który dokonuje się współcześnie w obszarze elektronicznej rekrutacji to odpowiedź na rosnące oczekiwania zarówno pracodawców jak i pracowników. Zatrudniający chcą szybko i skutecznie rekrutować najbardziej utalentowanych pracowników. Młodzi kandydaci do pracy, dla których korzystanie z urządzeń mobilnych jest codziennością chcą jednym ruchem palca akceptować lub odrzucać oferty i szybko otrzymywać informacje zwrotne od pracodawców. By jednak tak się stało potrzebne są udoskonalone wersje aplikacji mobilnych, które zniwelują pojawiające się w aktualnych wariantach błędy i niedopasowania. Dzięki tym poprawkom elektronizacja procesu rekrutacji w Polsce ma szanse na postęp, który zbliży je do najlepszych praktyk zza Oceanu oraz Europy Zachodniej.