Co to trudny uczestnik szkolenia?

Czyli kogo można spotkać na kursach podnoszących kwalifikacje zawodowe?

Trenerzy zazwyczaj preferują osoby, które aktywnie uczestniczą w szkoleniu, ale przy tym takie, które nie zadają trudnych pytań. W praktyce nie ma jednak grup idealnych. Można sobie w tym momencie zadać pytanie, co to trudny uczestnik na szkoleniu? Zazwyczaj w każdej grupie szkoleniowej znajduje się tzw. trudny uczestnik. Jest to osoba, z którą na pewno spotkał się każdy, kto organizował jakiekolwiek kursy podnoszące kwalifikacje zawodowe.

Osoba określana tym mianem niejednokrotnie potrafi zdezorganizować pracę trenera i uprzykrzyć życie jemu, jak również innym uczestnikom kursu.

Pytanie Goni Pytanie

            Często zdarza się tak, że osoby, które maja tendencję do dążenia do bycia alfą i omegą w każdej dziedzinie w trakcie trwania kursu zadają kłopotliwe pytania. Trzeba jednak umieć odróżnić uczestnika wymagającego od tego faktycznie trudnego. Gdy pytania zadawane przez takiego uczestnika kursu są rzeczowe i pozwalają na faktycznie zagłębienie się w dany problem, to nie jest to uczestnik trudny, a wymagający. Więc kim jest trudny uczestnik na szkoleniu w takim przypadku? Można go rozpoznać po tym, że stara się on, w trakcie prowadzenie przez trenera zajęć negować wszystko to, co tylko on powie, bez względu na to czy ma racje czy też jej nie ma. Często tego typu sytuacje rozwiązują się same, gdyż inni uczestnicy szkolenia albo starają się wywrzeć na niego wpływ, albo zignorować i właśnie tego typu zachowanie okazuje się skuteczne.

 

Sokoli Wzrok

Inny trudny uczestnik szkolenia to tzw. baczny obserwator. Jest to osoba, która w razie jakiegokolwiek potknięcia trenera typu: nieścisłości w omawianych materiałach, niedotrzymania jakiegoś terminu czy problemów z obsługą komputera jest w stanie zawsze skrytykować jego działania. A przecież, jak wiadomo zawsze zdarzają się sytuacje losowe. Taka osoba jest w stanie wytropić każde niedociągnięcie, od „złego” ubioru, poprzez potknięcie słowne, aż do „nieodpowiedniego” wg niego usposobienia osoby prowadzącej kurs.

Na luzaka – Marudera

Jeszcze inny trudny uczestnik na szkoleniu to taki, który do wszystkich próśb trenera odnosi się lekceważąco albo nic mu nie pasuje. Przykładowo, nie wyłącza komórki przed zajęciami, bawi się jakimiś akcesoriami, przyniesionymi z zewnątrz, nie reaguje na upomnienia, nieustannie patrzy w okno, nie chce uczestniczyć w ćwiczeniach czy też narzeka na panujące warunki atmosferyczne wokół - latem jest mu za gorąco w sali, zimą za zimno, a poza tym krzesła są niewygodne, jest ogólnie duszno oraz trudno do wytrzymania. Podane przykłady ilustrują jednak wykrystalizowane typy uczestników szkolenia, które rzadko kiedy można spotkać w czystej postaci, raczej można powiedzie o tzw., mieszankach różnych typów”.

 

Przeciwdziałanie - cel: Trudny Uczestnik Szkolenia

Każdy trener, przygotowujący się do przeprowadzenia zajęć musi, więc mieć świadomość tego, że na jego zajęciach może pojawić się jakiś trudy uczeń. Dlatego też musi się przede wszystkim odpowiednio przygotować się do zajęć, by przynajmniej pod względem merytorycznym taka osoba nie miała nic trenerowi do zarzucenia.

Jeżeli chodzi o uspokojenie takiej osoby oraz ostudzenie jej zapędów do przejęcia prowadzenia zajęć to najlepiej w takim przypadku sprawdza się grupa pozostałych kursantów, którzy chcą wynieść coś przydatnego ze szkolenia, w którym uczestniczą. Jednak najważniejszy jest dystans między uczestnikami kursu, a jego trenerem. Powstały nawet całe opracowania dotyczące tego, jak sobie radzić w takich sytuacjach. Wielu trenerów jednak podkreśla, iż kiedy ma się wcześniej przygotowaną strategię działania można opanować to co zaczyna się dziać w trakcie szkolenia i że tak naprawdę nie ma trudnych uczestników, lecz są trudne sytuacje, z którymi nie można się uporać.

Poniżej podajemy 10 zasad strategicznych, które warto przyjąć, przygotowując się do szkolenia. Stosując się do nich można zmniejszyć ryzyko sytuacji, w których uczestnik szkolenia będzie mógł uprzykrzyć życie trenerowi.