Wraz z rozwojem technologii, zmienia się oblicze edukacji. Jesteśmy obecnie świadkami pojawiania się w naszym kraju, powolnie aczkolwiek systematycznie, nowej metody nauczania: e-learningu. Aby móc się ustosunkować do jakiegokolwiek zjawiska, należy zacząć od poznania jego istoty. Poniższy artykuł pomoże ci zrozumieć: czym tak naprawdę jest e-learning, jakie formy przybiera, oraz czego można się spodziewać zostając e-uczniem.
1. Definicja E-learning
E-learning jest to technika nauczania/uczenia się i szkolenia, wykorzystująca dostępne media elektroniczne tj.: internet, telewizja interaktywna, przekazy satelitarne i CD-ROMy. Opisywana forma nauczania, umożliwia doskonalenie umiejętności, ukończenie kursów, a ostatnimi czasy nawet studiów ( w naszym kraju zainicjowane przez Polski Uniwersytet Wirtualny) – bez konieczności kontaktu face to face (twarzą w twarz) z wykładowcą/trenerem. W Polsce e-learning występuje również pod nazwami: e-kursy, e-kształcenie, zdalne nauczanie. Jest to z pewnością nowoczesna forma uczenia się na tle idei lifelong learning.
2. Terminy związane z e-learningiem
- Online learning (nauka w sieci) – jest to zdobywanie wiedzy przy wykorzystaniu Internetu (brak zarówno fizycznie istniejących materiałów dydaktycznych, jak i bezpośredniego kontaktu z nauczycielem)
- Mixed-mode/resorce-based/blended learning (nauka w trybie mieszanym) – metoda łącząca uczenie się bezpośrednie (poprzez kontakt face to face z nauczycielem) ze zdobywaniem wiedzy na odległość.
- Learning object (obiekt uczenia się) – program, strona, plik, który jest wielokrotnie używany w trakcie e-learningu.
- LMS (System Zarządzania Uczeniem się) – komplet narzędzi e-learnigu, dostępnych poprzez wspólny interfejs. System ten często przyjmuje formę platform edukacyjnych.
3. Modele e-learnigu
- Bazy danych – forma wyszukiwania informacji w indeksowanych bazach danych.
- Online Support– podobnie do bazy danych, polega na wyszukiwaniu informacji, ale tym razem źródłem wszelkiej wiedzy są fora, chat roomy, biuletyny i poczty elektroniczne
- Szkolenia asynchroniczne- pozwalają na naukę we własnym tempie. Kontakt z nauczycielem możliwy jest tutaj poprzez grupy dyskusyjne, e- maile i fora. Wszelkie dodatkowe materiały są dostępne w formie elektronicznej.
- Szkolenia synchroniczne– uczniowie komunikują się z instruktorem o określonej porze. Często występują w formie wirtualnej klasy jak i wideo-konferencji.
4. Świat e-ucznia
Każdy kurs, szkolenie, studia odbywające się w formie e-learningu posiada „instrukcje obsługi”, ułatwiające rozwiązywanie problemów natury technicznej. Mimo to, specjaliści zalecają, aby przed podjęciem nauki, na własnej skórze wypróbować posiadaną platformę. Dana praktyka oparta na intuicji, bywa skuteczniejsza i efektywniejsza od studiowania instrukcji.
Zapisując się na szkolenie oparte na e-learningu, uczeń musi założyć swój profil (podobnie jak to ma miejsce na portalach społecznościowych). Poprzez autoprezentacje e-uczeń przestajemy być anonimowi dla innych, a i pozostali uczestnicy stają się mu bliżsi.
Wygląd i układ kursu, zależy od inwencji twórczej autora. W najczęściej spotykanej formule, okno główne zawiera tematy zajęć, w które można wejść poprzez kliknięcie. Każda lekcja składać się będzie z pewnej porcji materiału (dostępnych najczęściej w formie slajdów, filmów, zdjęć i tabel). Bywa, że w trakcie lekcji pojawią się zadania do rozwiązania, na które poprawna odpowiedź, umożliwi nam dotarcie do następnego zagadnienia. Wspomniane pytania kontrolne mają na celu aktywizowanie e-uczniów.
5. Ewaluacja wiedzy e-learning
Uczniowie uznający e-learning za „pojście na łatwiznę”, są w głębokim błędzie. Każdy kurs ma swoje wymagania formalne i wymaga przygotowania oraz motywacji do nauki. Warto już na wstępie je przeczytać. Przede wszystkim konieczne jest poznanie ram czasowych, które nieprzestrzeganie, mogą doprowadzić do wydalenia z kursu. Poza tym należy pamiętać, że e–nauczyciel dokładnie wie, ile czasu dany student spędza na platformie, co więcej, nowoczesne kursy potrafią nawet mierzyć wskaźniki aktywności konkretnego studenta.
Dodatkowo, w Polsce bardzo popularna jest wspomniana wcześniej – forma mieszana, gdzie proces nauczania odbywa się online, natomiast ewaluacja przeprowadzana jest już poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem, na uczelni lub w szkole. Tym samym jedyną różnica pomiędzy tradycyjnym studiowaniem a tym odbywającym się w postaci e-learningu, jest tutaj forma przekazywania wiedzy.
W Polsce e-learning nadal rozwija się bardzo wolno. Głównym powodem danego stanu rzeczy, jest niska infrastruktura informatyczna naszego kraju. Jednak obserwując rozmach z jakim e-learning jest rozpowszechniany na zachodzie, sukces tej formy nauczania w Polsce, wydaje się być tylko kwestią czasu.
Komentuj przez Facebooka