Jaki powinien być cyfrowy nauczyciel

cyfrowy-nauczyciel

W mediach oraz w środowisku naukowym jednym z tematów, ktory wywołuje silne emocje jest kwestia zadań jakie w cyfrowym świecie powinien pełnić nauczyciel. Wszyscy są zgodni co do tego, że w związku z rozwojem technologii informatyczno-komunikacyjnych istnieje silna potrzeba zmiany dotychczasowego modelu nauczania. Jaki powinien być cyfrowy nauczyciel?

Trudna sytuacja nauczycieli

Niewątpliwie w dzisiejszych czasach bycie ,,dobrym nauczycielem” to prawdziwe wyzwanie. Środowisko pedagogów spotyka się ostatnio z falą krytyki związanej z niepraktycznymi, przestarzałymi formami nauczania, brakiem dopasowania do nadchodzących zmian. Często stawianym pytaniem jest to czy uczymy się nauczać- tradycyjnie czy praktycznie. Wiele mówi się o strachu i niechęci ze strony nauczycieli w stosunku do nowych technologii. Wydaje się, że najgorzej mają Ci nauczyciele, którzy nigdy wcześniej w swoim życiu nie mieli do czynienia z takimi technologiami. Wśród swoich największych zalet i wad jakie wymieniają sami początkujący nauczyciele pojawiły się:

slabe-i-mocne-strony-mlodych-nauczycieli

Źródło: http://www.slideshare.net/szkola20/zalety-i-wady-nauczyciela-na-starcie-prezentacja-wynikw-bada

W związku z różnicami w sposobach nauczania tworzy się przepaść między ,,cyfrowymi tubylcami” czyli osobami, którzy z cyfrowymi technologiami mają do czynienia od zawsze a ,,cyfrowymi imigrantami" czyli osobami, które dopiero zaczynają się z nimi zapoznawać. Cyfrowi tubylcy wolą obraz i dźwięk zamiast tekstu, uczą się inaczej, w związku z czym  zmiany w sposobie nauczania są konieczne. Jaki powinien być cyfrowy nauczyciel? Jakie posiadać kompetencje?

Umiejętność korzystania z nowoczesnych technologii

To podstawowa umiejętność, którą powinien posiąść nauczyciel w cyfrowej szkole. Sprzęt komputerowy, rzutniki multimedialne, tablety, telefony komórkowe- współcześnie potrzebne jest zrozumienie, że narzędzia te można w sposób kreatywny wykorzystać do tworzenia lepszych, ciekawszych scenariuszów lekcji. I nie chodzi tu o zastąpienie treści przekazywanych w sposób tradycyjny wyłącznie nowoczesnymi technologiami, ale zainspirowanie, zaciekawienie ucznia danym zagadnieniem poprzez to co nowoczesne. Ma to swój głęboki sens zwłaszcza w przypadku gdy dane zagadnienie jest trudne do wyjaśnienia. Cyfrowe narzędzia można wykorzystać jako instrument budowania nowoczesnych kompetencji. Nowoczesne technologie mają bowiem być wsparciem dla tradycyjnego nauczania, mają pomóc zacząć uczyć inaczej, sprawniej.

Dbałość o rozwój

 Aby tak mogło się stać nauczyciel na równi z uczniem powinien poświęcić swój czas na naukę. Powinien znaleźć w sobie wewnętrzną motywację do ciągłego rozwoju i pracy nad tym by stawać się coraz lepszym nauczycielem. I nie chodzi tu o to, by nauczyciel wiedział o nowoczesnych technologiach wszystko, ale by potrafił sprawnie się nimi posługiwać.

Wszechstronna współpraca na linii uczeń-nauczyciel

Umiejętność współpracy to  cenna i potrzebna umiejętność. Skończyła się już epoka mędrców, którzy są specjalistami w swojej dziedzinie. Uczniowie mając dziś szeroki dostęp do informacji i  nauczyciel przestał być dla nich jedynym źródłem zdobywania wiedzy. Bardziej zależy im na tym, by nauczyciel był osobą,  która pokieruje ich kształceniem, udzieli wskazówek, zainspiruje do samodzielnego, aktywnego działania, która będzie stymulować ich rozwój. Współczesny nauczyciel powinien być otwarty na współpracę także z innymi nauczycielami, na wymianę wiedzy, umieć przyznać się do tego, że coś jest dla niego niejasne, zadawać pytania.

Nauczyciel jako coach

Zastanawiając się nad tym jaki powinien być cyfrowy nauczyciel stawia się za wzór coacha. Coaching jest bowiem czymś więcej niż tylko nauczaniem. Coach to trener oraz psycholog i mentor w jednym. Pomoc uczniowi  w cyfrowej szkole może się odbywać na wielu poziomach. Nauczyciel może wskazać na materiały szkoleniowe, kontrolować i certyfikować wiedzę oraz umiejętności.

Bycie dobrym nauczycielem nie jest prostym zadaniem. Oczywiste jest to, że potrzebna jest pomoc z zewnątrz. Projekty rządowe dają ku temu wiele możliwości. Specjalne szkolenia, konferencje, warsztaty i spotkania z nauczycielami mają na celu pomoc w odnalezieniu się w nowej rzeczywistości szkolnej. Przy odrobinie chęci i otwartości na zmiany można dbając o swój rozwój zadbać także o rozwój uczniów, a dzięki temu dać im lepszy start w przyszłość. Choć do końca nie wiadomo jak będzie wyglądać ta przyszłość to jednak pewnym jest, że nie zabraknie w nim cyfrowych technologii. Wczesna edukacja w tym kierunku na pewno w późniejszym okresie życia będzie przydatna.