Załóżmy, że dostałeś nowe zadanie, w ramach, którego mianowano cię nauczycielem grupy dorosłych ludzi. Jaki będzie twój pierwszy krok? Którą metodę nauczania wybierzesz? Poniższe informacje mogą się okazać pomocne, zarówno dla zawodowych nauczycieli, jak i dla osób, którym przygoda z nauczaniem dorosłych zdarza się sporadycznie…
Na początek wyniki sondy prowadzonej w ramach projektu o nazwie „Doskonalenie zawodowe nauczycieli w dziedzinie wykorzystania technologii informacyjnych”. Wyniki pokazują, że niechęć do nauki u większości ankietowanych jest spowodowana traktowaniem nauki jako przymusu.
Tradycyjne metody nauczania dorosłych
Jeszcze nie tak dawno wierzono, że najlepszym sposobem nauczania dorosłych, jest przysłowiowe kładzenie „kawy na ławę”, gdzie proces edukacji ze strony trenera, polegał na wygłaszaniu szerokiej, teoretycznej, encyklopedycznej wiedzy, podczas gdy zadaniem odbiorców, było cierpliwe słuchanie. Jednakże z biegiem lat, zwolenników danej metody ubywa. Oto najczęściej wymieniane przyczyny poddawania w wątpliwość, skuteczności tradycyjnej metody nauczania dorosłych:
1. Dorośli nie przywykli do przymusowego, sztywnego siedzenia przez wiele godzin w jednym miejscu. Tym samym, bardzo często starając się utrzymać daną pozycję, po prostu… zasypiają. Bywa również, że brak zainteresowania konkretnym tematem zajęć sprawia, że dorośli uczniowie zaczynają wykonywać różne czynności niezwiązane z nauką, a w skrajnych wypadkach rezygnują z zajęć.
2. Nader często zdarza się, że dorośli uczniowie mają dużo szerszą wiedzę, aniżeli ich młodsi trenerzy/nauczyciele.
3. Uczenie się poprzez słuchanie, jest małoefektywne.
4.Tradycyjna metoda nauczania, jest zupełnie zależna od osoby trenera/nauczyciela. To właśnie prowadzący zajęcia, jest tutaj w centrum procesu edukacyjnego.
Nowoczesne metody nauczania dorosłych
W swoim bestsellerze pt: „The AcceleratedLearning” (Przyśpieszone uczenie się), David Meier dokonuje kilku sugestii odnośnie tego, jak powinno wyglądać nowoczesne nauczanie osób dorosłych. Oto kilka jego pomysłów na to, jak efektywnie edukować:
Zadbaj o pozytywne środowisko w nauczaniu
Dorośli osiągają najwyższe wyniki w nauce, kiedy ich edukacji towarzyszy komfort fizyczny, psychiczny i emocjonalny. Pozytywne środowisko uczenia się, wpływa na dorosłych zarówno relaksującą jak i stymulująco. Innymi słowy, poczucie bezpieczeństwa, ciekawość tematu oraz zadowolenie, optymalizują proces uczenia się dorosłych.
W nowoczesnej metodzie nauczania angażuj uczniów
Dorośli ludzie uczą się najszybciej, kiedy biorą aktywny udział w zajęciach. Nauczając pamiętaj, że wiedza to nie jest substancja, którą się absorbuje, a materiał, który uczeń tworzy w procesie edukacji.
Wykorzystaj element współpracy dorosłych uczniów
Większość ludzi uczy się najefektywniej, za pośrednictwem środowiska współpracy. Podczas gdy tradycyjna matoda podkreślala wagę współzawodnictwa pomiędzy uczniami, to David Meier w swojej teroii nowoczesnego nauczania, kładzie nacisk na przyjazną współpracę pomiędzy uczestnikami zajęć.
Używaj różnorodnych technik nauczania dorosłych
Osoby dorosłe uczą się najszybciej, kiedy mają do dyspozycji szeroki wachlarz sposobów zdobywania wiedzy. Nowoczesny model nauczania dorosłych, pozwala na stosowanie technik poruszających wszystkie zmysły uczniów, przez co proces edukacji nabiera zawrotnego tempa i daje rewelacyjne efekty.
W nowoczenej metodzie nauczania stosuj dygresje
Dorośli osiągają bardzo dobre wyniki w uczeniu się, kiedy w procesie edukacji podkreślany jest kontekst danej wiedzy. Suche fakty i wyizolowane umiejętności nie jest łatwo zapamiętać. Najlepszą ścieżką nauczania dorosłych jest przekazywanie materiału stosując: angażujące emocjonalnie wprowadzenie, otwartość wobec informacji zwrotnej ze strony uczestników, refleksję, ocenę i wyprowadzenie z danego tematu.
Podsumowując, jeśli w procesie edukacji, stosujesz tradycyjną metodę nauczania, marnujesz czas, pieniądze i potencjał swoich dorosłych uczniów. Natomiast stosując się do metody Davida Meiera, obniżysz koszty materiałów dydaktycznych i zniwelujesz presję ciążącą na osobie trenera. Pamiętaj, że w nowoczesnej metodzie nauczania dorosłych, nauczyciel nie udaje alfy i omegi, ale jest osobą odpowiedzialną za kreowanie wielo-sensorycznego, aktywizującego procesu nauczania.
Komentuj przez Facebooka