Jak uczą się dorośli

dorosli studenci

W związku z tym, że liczba osób dorosłych powracająca na studia i doszkalająca się drastycznie rośnie, wiedza odnośnie zasad na jakich dojrzałe osoby zdobywają wiedzę, okazuje się kluczowa. Poniżej przedstawiono ogólną charakterystykę procesu edukacji, z uwzględnieniem teori uczenia się dorosłych.

 

Jak uczą się dorośli? Warunki fizyczne

1. Dorośli są bardzo wrażliwi na swoje otoczenie i wszelkiego rodzaju dyskomfort. Bez względu na to czy jesteś uczniem czy nauczycielem, już na samym początku procesu edukacji, warto głośno wyrazić swoje niezadowolenie z konkretnych zasad czy warunków.

2. Podczas gdy dzieci z roku na rok stają się coraz silniejsze, dorośli wraz z upływem czasu słabną fizycznie. Warto pamiętać o tym, że dojrzałe osoby niekoniecznie muszą wszystko bardzo dobrze zobaczyć czy usłyszeć. Jako nauczyciel postaraj się zapewnić grupie jak najlepsze warunki do nauki, będąc dorosłym uczniem nie krępuj się prosić o powtórzenie pewnych kwestii czy o powiększenie wyświetlanej prezentacji.

3. Dorośli uczą się efektywniej, kiedy widzą siebie nawzajem. Będąc w roli nauczyciela warto rozważyć układ krzeseł i stołów, odbiegający od szkolnego. Świetnie w tym przypadku sprawdza się układ koła (bez stolików) i konferencyjny.

 

Charakterystyka psychiki dorosłego ucznia

 

1. Dorośli uczą się z własnej, nieprzymuszonej woli.

2. Ukierunkowanie na  rozwiązywanie problemów jest jedną z lepszych metod nauczania dorosłych. Osoby dojrzałe odczuwają ogromną satysfakcję z nauki, kiedy zdobywaną wiedzę mogą zaadoptować do codziennego życia.

3. Czas jest bardzo ważnym czynnikiem w życiu dorosłego ucznia. Osoby dojrzałe  pragną się uczyć wąskich, konkretnych dziedzin nauki.  Dalecy są od zgłębiania teoretycznych i pobieżnych przedmiotów.

 

Wykorzystywanie doświadczeń osób dojrzałych

1. Dorośli mają w zanadrzu ogromne doświadczenie w wielu dziedzinach życia.

Zdobywanie/przekazywanie wiedzy, odwołując się do doświadczeń dojrzałych uczniów, może w łatwy sposób uczynić zajęcia fascynującą lekcją nie tylko samego przedmiotu ale i życia.

 

Uniwersalne fakty dotyczące uczenia się dorosłych

 

1. Zdobywanie wiedzy, jest indywidualną odpowiedzialnością każdego człowieka.

2. Nauczyciel może tak samo łatwo zachęcać do nauki jak i od niej odpychać.

3.Nauczając/studiując warto pomagać sobie nawzajem. Tak rozumienie zdobywania wiedzy przez dorosłych, przyczyni się do poszerzania zarówno ludzkich horyzontów jak i grona przyjaciół.

 

Charakterystyka nauczyciela osób dorosłych

 

1. Dobry nauczyciel dojrzałych osób powinien być otwarty, skoncentrowany na ludziach nie na rzeczach,  bardziej przychylny rozwiązywaniu problemów anniżeli działaniu według sztywnych zasad.

2. Nauczyciel powinien być: wyrozumiały, cierpliwy, z poczuciem humoru, praktyczny, twórczy i dobrze przygotowany.

Na efektywność procesu edukacji ma wpływ bardzo wiele czynników. Sprawa tym bardziej zdaje się komplikować w sytuacji, kiedy uczniami mają być dorosłe osoby. Dobór metod, treści i pomocy dydaktycznych musi bazować na znajomości odbiorców, tym samym wiedza odnośnie tego jak uczą się dorośli, okazuje się tutaj niezbędna.