Kiedy masz kilkanaście lat i chodzisz do szkoły, uczenie się można nazwać niejednokrotnie koniecznością. Dla jednych jest to też przyjemność i zdobywanie wiedzy już wtedy łączą z perspektywami na lepszą przyszłość, większe zarobki i prestiż. Inni z kolei podają takie powody nauki jak nakaz ze strony rodziców czy brak możliwości podjęcia pracy zarobkowej w młodym wieku. Wygląda na to, że niezależnie czy motywacje są pozytywne czy negatywne, pomagają zrealizować cel.
Motywacje zazwyczaj zmieniają się wraz z dorastaniem, a ludzie dojrzali są gotowi do nauki i chcą się uczyć, rozwijać, poszerzać horyzonty i zarazem niejednokrotnie realizować cele, które założyli sobie będąc jeszcze w wieku szkolnym.
Jak wiesz motywacja jest świadomym dążeniem do czegoś. Motywując siebie do działania wzbudzasz energię i pozytywne myślenie oraz ukierunkowujesz się na cel, który sobie obrałeś. Motywacja może być:
· Wewnętrzna, gdy chcesz zaspokoić swoje potrzeby – w tym wypadku potrzebę uczenia się; Patrz: samomotywacja
· Zewnętrzna, gdy wiesz, że za zdobycie celu czeka cię nagroda bądź zostaniesz ukarany za brak efektów.
Jak zmotywować się do nauki?
· WYZNACZYĆ CEL uczenia się i dążyć do niego „małymi kroczkami”, tak by już niewielkie sukcesy cieszyły i same w sobie motywowały do dalszego działania;
· ZWIZUALIZOWAĆ CEL i intensywnie o nim myśleć;
· OPOWIEDZIEĆ rodzinie, znajomym o swoich planach - to wywoła w tobie poczucie, że inni też czegoś od ciebie oczekują i wierzą w twoje możliwości; mogą też podpowiedzieć jak zmotywować się do nauki;
· ZAINTERESOWAĆ SIĘ danym tematem, żeby zwiększyć swoją potrzebę uczenia się i pogłębić ciekawość, łatwiej nauczyć się czegoś, co nie jest zupełnie obce;
· ZAPLANOWAĆ naukę tak, by w miejscu pracy nie panował chaos, uporządkować notatki, włączyć ulubioną muzykę lub wręcz przeciwnie – zasiąść w zupełnej ciszy, jeśli takie warunki ci sprzyjają a po każdej części materiału mieć czas na chwilę relaksu w postaci spaceru czy innej aktywności fizycznej;
· ZAPOZNAĆ SIĘ z dostępnymi metodami pomocnymi w uczeniu się jak na przykład mapy myśli, lecz NIE SUGEROWAĆ SIĘ nimi całkowicie – być może wypracowałeś swój własny system, dzięki któremu osiągniesz cel;
· WYZNACZYĆ NAGRODĘ za realizację celu,
· BYĆ UCZCIWYM przed samym sobą i krytycznie analizować swoje postępy, by na bieżąco widać było czy obrana droga jest właściwa, czy przynosi pożądane efekty i przybliża do celu.
· MYŚLEĆ POZYTYWNIE – nic tak nie zniechęca jak czarne myśli! Bądź optymistą, do nauki zasiadaj z uśmiechem na twarzy, to pomaga!
Motywując się do nauki nie musimy brać pod uwagę jedynie czytania książek i opracowań. Wybierzmy atrakcyjny kurs lub szkolenie tak, by proces zdobywania wiedzy był ciekawszy. Uczymy się poprzez kontakty z ludźmi (szczególnie z tymi, którzy będą wiedzieć jak zmotywować się do nauki), zwiedzanie nowych miejsc, oglądanie filmów i wystaw, poprzez zabawę.
Komentuj przez Facebooka