Kompetencje miękkie – kluczowe umiejętności naszych czasów?

Dziś coraz bardziej zaczynamy doceniać, jak wielką rolę ma nie tylko stricte samo wykształcenie, kursy specjalistyczne, ukierunkowane na daną dziedzinę, czyli kompetencje „twarde“, ale także umiejętności określane, jako tak zwane „miękkie“. Co kryje się pod tym pojęciem oraz dlaczego warto je w sobie rozwijać? Czy rzeczywiście są to tak zwane „umiejętności przyszłości“, cenne dla każdego z nas, zarówno w sferze prywatnej, jak i zawodowej? Jak rozwijać tego typu kwalifikacje? Sprawdźmy!

Dlaczego kompetencje miękkie odgrywają coraz większą rolę?

Coraz częściej zaczynajmy rozumieć, że nie tylko sama wiedza, ukończone studia, czy szkolenia oraz umiejętności fachowe i praktyczne dają nam gwarancję znalezienia dobrej pracy, spełnienia zawodowego, a także dobrego odnajdywana się w kontaktach międzyludzkich oraz w życiu rodzinnym. Odkrywamy, że obok wykształcenia, ogromnie ważne są także kompetencje miękkie, czyli odpowiednie podejście do swoich obowiązków, do pracy w zespole, kultura osobista, komunikatywność, zdolność działanie pod presją czasu i odporność na stres.

Nie są to kompetencje łatwo mierzalne, tak jak ukończone szkolenia, czy zdobyte stopnie naukowe, choć powstaje coraz więcej kursów oraz publikacji, które skupiają się właśnie na rozwoju osobistym, poznawaniu siebie i pogłębianiu właśnie takich miękkich umiejętności. Dzięki nim można lepiej poznać samego siebie, cechy swojego charakteru i temperamentu i przełożyć zdobyte informacje na sposób swojego działania, pracy, czy relacji z ludźmi.

Jak można wykorzystywać umiejętności miękkie w swojej pracy?

Dzięki nabytym umiejętnościom miękkim, można poprawić swoją efektywność, produktywność oraz motywację. Ogromnie dużą rolę odgrywa tutaj także asertywność – zdolność stawiania granic, odmawiania i nie robienia niczego wbrew sobie i swoim przekonaniom. Niezbędna jest także komunikatywność, umiejętność planowania, ustalania priorytetów i organizacji pracy, otwartości na nadchodzące zmiany. Choć cech tych na pierwszy rzut oka nie widać, tak naprawdę są niezwykle cenne, a często wręcz niezbędne w pracy z ludźmi, zwłaszcza na wyższych, kierowniczych stanowiskach, a także w zespole.

Dziś ważny jest nie tylko poziom IQ, ale również inteligencja emocjonalna – czyli umiejętność empatii, współodczuwania, rozumienia i rozpoznawania własnych, a także cudzych stanów emocjonalnych. Dzięki jej rozwijaniu można stać się zarówno lepszym szefem, przełożonym, jak i pracownikiem.

W jaki sposób można szkolić się w umiejętnościach miękkich?

Choć pewne osoby mogą mieć lepsze predyspozycje do rozwijania takich umiejętności, głębszego rozumienia siebie oraz innych, panowania nad swoimi emocjami, każdy człowiek może takie zdolności w sobie rozwijać i doskonalić. Jak się do tego zabrać? Oczywiście można wziąć się za to na własną rękę – czytając książki psychologiczne, słuchając merytorycznych i przydatnych webinarów. Coraz częściej organizowane są jednak również specjalne szkolenia i kursy, ukierunkowane właśnie na zdobywanie i praktykowanie tego typu wiedzy. Zdecydowanie warto brać w nich udział! To świetny sposób, aby lepiej poznać samego siebie, nauczyć się efektywniejszej współpracy z ludźmi – zarówno w pracy, jak i we własnym rodzinnym, czy przyjacielskim gronie.

Ciekawą opcją może być także podjęcie współpracy z profesjonalnym trenerem. Tego typu zawody, jak różnego rodzaju coachowie i mentorzy, stają się coraz bardziej cenione i popularne. W czym może pomóc trener umiejętności miękkich? W poprawieniu swoich umiejętności interpersonalnych, zdobyciu większej świadomości swoich mocnych oraz słabych stron, zwiększeniu pewności siebie, rozwoju inteligencji emocjonalnej i właśnie najróżniejszych kompetencji miękkich.

źródło zdjęć: freepik.com