Networking czyli tworzenie sieci kontaktów pomaga w poszukiwaniu pracy, rozwinięciu własnej działalności czy kariery zawodowej na danym stanowisku. Jedną z cennych publikacji, które podejmują zagadnienie networkingu w biznesie jest książka R.Wendta i G.Turniaka ,,Profesjonalny networking czyli kontakty, które procentują”.
W publikacji tej autorzy opisują m.in. jak zachować się w klasycznej sytuacji networkingowej czyli na zorganizowanym spotkaniu. Na takiej imprezie spotykają się osoby z różnych środowisk, mające te same poglądy lub hobby.
Networking w biznesie w Polsce, a za granicą- różnice
Według autorów, żeby móc w trakcie spotkania networkingowego zapoczątkować trwały kontakt z drugą osobą trzeba zdać sobie sprawę z naszych lokalnych uwarunkowań kulturowych. My Polacy jesteśmy bardziej powściągliwi niż np. Amerykanie, nie jesteśmy przyzwyczajeni do przechwalania się i nie mamy tak dużej świadomości na temat znaczenia networkingu. W społeczeństwie anglosaskim networking jest znacznie łatwiejszy i przyjemniejszy, warto jednak podkreślić, że w Polsce, jeśli nawiązanie kontaktu okaże się skuteczne to jest również zazwyczaj trwałe i obiecujące.
Udane spotkanie networkingowe- etapy
W jednym z rozdziałów autorzy opisują kolejne etapy takiego spotkania i zachowania, które pomogą odnieść sukces. Co jest ważne?
1. Nastawienie przed spotkaniem. Powinno ono być jconajmniej neutralne, spotkanie najlepiej traktować jak przygodę, możliwość poznania nowych osób, porozmawiania z wcześniej poznanymi, co może nas przybliżyć do zamierzonego celu. Warto wejść na spotkanie uśmiechniętym zrelaksowanym, krokiem swobodnym.
2. Rozpoczęcie rozmowy. Początkiem udanej relacji z osobą nieznajomą jest kolejno:
3. Konwersacja. Ze względu na ograniczone możliwości czasowe przebiega ona w kilku krótkich etapach: przywitanie np. ,,Co u Ciebie dobrego”, poruszenie kwestii związanej z wykonywaną pracą, drążenie tematu czyli wymiana anegdot, opowiedzenie czegoś o sobie, wymiana wizytówek, podziękowanie za kontakt i zapewnienie o jego utrzymaniu. Na tym etapie ważne jest:
4. Podziękowanie i zakończenie rozmowy. Powinno się odbyć w sposób naturalny, stwarzający możliwość podtrzymania kontaktu. Po podziękowaniu za rozmowę warto zapewnić o spełnieniu obietnicy, która pozwoli podtrzymać kontakt. Dziś w okresie wzmożonego rozwoju środków służących do komunikowania się nie jest to trudne. Jednak, aby mówić o skutecznym networkingu potrzebnych jest 6-8 spotkań na żywo.
Działania, które pomogą ci w nawiązaniu kontaktów
- Wyróżnij się. Podstawą dobrego networkingu jest bowiem bycie zauważonym. Możesz to osiągnąć na różne sposoby, spróbować wystąpić na spotkaniu w roli gospodarza i pomagać organizatorom spotkanie w różnych czynnościach czy zadawać pytania w czasie spotkania.
- Bądź punktualny. Dzięki temu będziesz mieć możliwość poznania wszystkich, zarówno tych, którzy wcześniej wyjdą jak i tych, którzy przyjdą spóźnieni.
- Słuchaj, co rozmówca do ciebie mówi. Pozwoli ci to z jednej strony wyłowić wartościowe elementy , które pomogą potrzymać konwersację, skierować rozmowę na odpowiednie tory czy wreszcie zrozumieć potrzeby rozmówcy i zaoferować pomoc, dzięki czemu zostaniesz zapamiętany.
- Zastanów się wcześniej nad odpowiedziami na pytania. Przykładowo co odpowiesz na pytanie o twoje zajęcie (odpowiedź powinna być prosta, obrazowa i połączona z konkretnym przykładem w praktyce). Miej w zanadrzu również kilka historii, które będą pokazywały jak w praktyczny sposób wykorzystałeś swoje umiejętności.
- Jeśli masz wyświadczyć komuś jakąś przysługę to zrób to od razu, czyli w ciągu 24 godzin od spotkania. Zyskasz dzięki temu wiarygodność i zostaniesz zapamiętany.
- Jeśli masz taką możliwość zapoznaj innych ludzi między sobą. Wspomnij o ich potrzebach i możliwościach. Dzięki temu inni pomyślą, że jesteś osobą o bogatych kontaktach biznesowych.
Czego powinieneś unikać w trakcie spotkania networkingowego?
- Zbyt wielu szczegółów- są nieważne i nużąca. Spotkanie jest ograniczone czasowo i zazwyczaj trwa tylko kilka minut.
- Monologów- usypiają i zniechęcają. Trzeba umieć słuchać.
- Zadawania zbyt wielu pytań- kojarzą się z przesłuchaniem.
- Przekonywania do swoich poglądów. Nikt nie lubi być uświadamiany, że się myli. Nawet jeśli faktycznie tak jest, lepiej zapytać jak rozmówca doszedł do danych wniosków.
- Narzekania – choć niektóre osoby lubią, by im współczuć to jednak takie działanie nie rokuje zbyt dobrze na przyszłość.
- Przebijania historii rozmówcy w stylu ,,To jeszcze nic. A wiesz co mi się przydarzyło?”. Jest to niegrzeczne i oznacza brak szacunku do rozmówcy.
- Picia zbyt dużej ilości alkoholu. Lepiej też nie próbować potraw, których zjedzenie będzie bardzo czasochłonne lub mało estetyczne, gdyż to utrudni kontakt z innymi osobami.
Wizytówki
Na temat wizytówek mówiono i wciąż mówi się wiele. O ile na targach czy konferencjach dopuszcza się masowe rozdawanie ulotek, o tyle na typowych spotkaniach networkingowych sytuacja jest dużo bardziej skomplikowana. Wizytówka jest zaproszeniem do kontaktu dlatego też, aby nie wylądowała od razu po spotkaniu w koszu trzeba rozmówcy dać powód do ponownego nawiązania kontaktu. Może nim być pomoc w rozwiązaniu jakiegoś problemu, podesłanie informacji na maila itp.
Budowanie trwałych relacji biznesowych to praca na całe lata, wymagająca cierpliwości i planowania swoich działań. Warto jednak inwestować w nie czas, bo zapewne w przyszłości zaprocentują.
Artykuł powstał w oparciu o informacje zawarte w książce R.Wendta i G.Turniaka ,,Profesjonalny networking czyli kontakty, które procentują”, którą wygraliśmy w konkursie zorganizowanym przez panią Beatę Rzepkę trenera, coacha kariery oraz autorkę książek na temat kariery zawodowej.
Komentuj przez Facebooka