„Dżentelmen to człowiek, który nigdy nie zapomni o urodzinach damy, ale nie pamięta, które to są” (R.Lee Frost) czyli słów kilka o zapamiętywaniu liczb.
W dzisiejszym świecie bez zapamiętywania liczb byłoby nam dość trudno. Musimy zapamiętać numer PIN – albo i kilka. Dobrze jest, kiedy pamiętamy kilka numerów telefonu, pesel swój i najbliższych, numer konta, a i jakieś daty warto mieć w pamięci – jak chociażby rocznica ślubu, czy urodziny ukochanej osoby. Jak sobie pomóc? Czy jesteśmy skazani na zapisywanie wszystkiego na kartkach lub notowanie w telefonie? Z pomocą mogą nam przyjść mnemotechniki, czyli techniki ułatwiające zapamiętywanie. Myśląc o nich od razu nasuwa się pytanie: „Dlaczego one działają?”. Odpowiedź jest prosta – ponieważ wykorzystują zasady funkcjonowania ludzkiego umysłu i pamięci.
Jedną z nich, stosowaną do zapamiętywania liczb jest System Cyfrowo Literowy. W tej mnemotechnice każdej cyfrze od 0 do 9 przyporządkowana jest na stałe litera bądź litery. I tak:
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
t,d | n, ń | m | r | l, ł | j | k, g, h | w,f | p, b |
c, s, z |
Aby sprawnie posługiwać się SCL-em musimy dobrze utrwalić sobie powyższą tabelkę. Kiedy już ją opanujemy, możemy przejść do kodowania zapamiętywanych liczb. Można zauważyć, że nasza tabelka nie zawiera samogłosek. Dzieje się tak, ponieważ nie niosą one żadnych informacji dotyczących kodowanej cyfry, a pozwolą nam utworzyć wyraz.
Wyobraźmy sobie, że musimy zapamiętać numer autobusu, którym dojedziemy do celu – np. 78. Cyfra 7 koduje trzy litery (k, g, h), a cyfra 8 – dwie (w, f). Przy kodowaniu wybieram jedną spółgłoskę kodującą 7 i jedną, która koduje 8 – np. K i W. Z tych liter oraz samogłosek, których mogę używać w dowolnej ilości, mogę ułożyć wyraz KaWa. Ostatnią rzeczą którą muszę zrobić, aby utrwalić tę liczbę to uruchomienie swojej wyobraźni. Mogę skojarzyć kawę z autobusem, np. przy wejściu do autobusu stoi pani, która rozdaje moją ulubioną kawę wszystkim pasażerom.
Dzięki tej mnemotechnice możemy zapamiętywać także dłuższe liczby np. numer PIN – 7417. W tej sytuacji układamy słowo, np. KaReTKa lub dzielimy numer na 74 i 17 i układamy dwa słowa, aby było nam łatwiej np. GaR i ToGa. Nie możemy zapomnieć o wyobrażeniu sobie naszych słów i połączeniu ich skojarzeniem z bankomatem lub bankiem. W pierwszym przypadku mogę pomyśleć, że jadę karetką do bankomatu, a w drugim, że wypłacam pieniądze, a ponieważ jest ich bardzo dużo, wkładam je do wielkiego gara i ubieram się w togę żeby nikt mnie nie rozpoznał z taką ilością pieniędzy.
Na początku stosowanie mnemotechnik, a szczególnie Systemu Cyfrowo Literowego może się wydawać bardziej skomplikowane niż nauczenie się czegoś na pamięć. Moje osobiste, trenerskie doświadczenia pokazują jednak, że jest to umiejętność jak każda inna – staje się coraz prostsza w miarę jej ćwiczenia.
Świetne efekty przynosi też ćwiczenie mnemotechnik w grupie rówieśników pod okiem doświadczonego nauczyciela. Na takich zajęciach, poza wiedzą merytoryczną przekazywaną przez prowadzącego, ogromną rolę odgrywają interakcje z pozostałymi uczestnikami zajęć. Zapisując dziecko na takie zajęcia warto wybrać doświadczoną firmę szkoleniową, ponieważ wiele z nich oferuje warsztaty dla dzieci lub dorosłych przybliżające stosowanie mnemotechnik, jednak nie każda z nich może poszczycić się 10-cio letnim stażem oraz doświadczoną i wykwalifikowaną kadrą trenerską – jak np. Europejski Instytut Edukacji Engram (uczsieinteligentnie.pl) – krakowska firma działająca w całej Polsce.
Justyna Śliwińska-Sroka – trenerka efektywnej nauki w Europejskim Instytucie Edukacji Engram (uczsieinteligentnie.pl) – jedynej w Polsce certyfikowanej szkole efektywnej nauki. Prowadzi warsztaty Ucz się inteligentnie oraz szkolenia skierowane do pedagogów, nauczycieli i dyrektorów szkół.
Komentuj przez Facebooka