Odpowiednio wprowadzane w życie metody coachingowe wspomagają rozwój komunikacji i współpracy pomiędzy pracownikami. Warto, zatem poznać najczęstsze błędy, jakich dopuszczają się managerowie, w trakcie inicjowania działań trenerskich. Przedstawione poniżej porady, pozwolą ci minimalizować ryzyko konfliktów i poczucia frustracji w szeregach podwładnych.
Najczęstsze błędy managerów to pasywność, odkładanie spraw na później, unikanie rozwiązania problemów, dominacja, a nawet agresja w dyskusji.
1. Błędy managerów – Pasywność
Wielu zarządzających uważa, że najlepszą drogą do budowania nowych relacji, jest przyjęcie roli pokornego słuchacza. Wydaje im się, że automatyczne przytakiwanie i pojedynczo wyartykułowane słowa uznania, stanowią jedyną drogę do rozwiązania problemu. Fakty jednak pokazują, że ta postawa najczęściej owocuje negatywnymi konsekwencjami.
Porada: Pytaj, ale też bądź wysłuchiwany, miej szacunek dla innych, ale wyrażaj również swoje opinie. Nie czekaj aż zostaniesz zapytany, przejmij inicjatywę – co pozwoli ci uniknąć wielu nieporozumień i z sukcesem krok po kroku wprowadzać do swojej firmy coachingową taktykę.
2. Błędy managerów – Odkładanie spraw na później
Managerowie, często widząc możliwość wykorzystania swoich umiejętności coachingowych, decydują się na wprowadzenie ich w życie dopiero po upływie jakiegoś czasu. Najczęstszą wymówką do podjęcia trenerskiej inicjatywy jest tłumaczenie: „Rozwiążę dany problem, jak tylko będę miał więcej czasu”. Tym samym w wielu przypadkach okazuje się, że odpowiedni czas na podjęcie działań nie przychodzi tygodniami, miesiącami, latami …
Porada: Uwzględnij czas na rozmowy z pracownikami. Działaj doraźnie, poszukuj rozwiązań i co najważniejsze nie poddawaj się mimo trudnych początków. Z czasem wiedza uzyskana za pomocą coachingowych sesji, pozwoli ci reagować dużo szybciej i używać sprawdzonych i odpowiednio dobranych rozwiązań.
3. Błędy managerów - Nierozwiązywanie problemów
Wielu liderów otwartych na wykorzystywanie coachingu w swoich firmach, podejmuje się działań dopiero po zgromadzeniu się wielu problemów. Pamiętaj, zasypywanie pracowników zbyt dużą liczbą niedociągnięć, prowadzi do przyjęcia przez personel postawy obronnej i krycia siebie nawzajem. Najczęstsze błędy managerów zaczynają się właśnie tutaj.
Porada: Dokonuj selekcji problemów, a w trakcie ich rozpracowywania unikaj używania ogólników. Pracownicy doceniają jak na jednym spotkaniu omawianych jest co najwyżej 2 problemy. Postaraj się nie zasypywać ludzi licznymi uwagami i sugestiami. Przemyśl swoje wystąpienie, lepiej zaproponować jedno celne rozwiązanie, aniżeli dziesiątki nie do końca trafionych.
4. Błędy managerów - Dominacja
Niektórzy managerowie inicjując dialog, ulegają zjawisku „własnego słowotoku”. Tym samym konwersacja przekształca się w przepełniony oskarżeniami i złością wykład. Liderzy mający tendencję do dominowania dyskusji, zwykle poświęcają ok. 75% czasu spotkania, na własną wypowiedź. Pamiętaj, że będąc managerem nie musisz mówić dużo, ale rzeczowo!
Porada: Planuj swoje spotkania z wyprzedzeniem. Postaraj się tak rozpracować temat, aby na własną wypowiedź zagospodarować nie więcej niż 50% przeznaczonego czasu spotkania. Coaching to nie wykład, a obopólna interakcja pomiędzy personelem a liderem.
5. Błędy managerów - Podawanie gotowych rozwiązań
Co poniektórzy liderzy wierzą w to, że w związku z zajmowanym przez nich stanowiskiem, propozycje wszelkich rozwiązań, których są autorami, powinny być bezdyskusyjnie uznawane za najlepsze. To jeden z najczęstszych błędów managerów. Pamiętaj, że coaching powinien polegać na wspieraniu personelu w definiowaniu zaistniałego problemu jak i pomaganiu w odnalezieniu rozwiązań, których autorami są sami pracownicy. W sytuacji gdy managerowie podsuwają swojemu zespołowi gotowe rozwiązania, pracownicy nabierają poczucia, że ich zdanie w danej tematyce się nie liczy, a samo spotkanie i dialog wokół zagadnienia, nie maja najmniejszego znaczenia.
Porada: Przed podjęciem ostatecznej decyzji, zadawaj pytania i słuchaj. Staraj się wspierać proces opiniotwórczy pracowników, a nie z góry dyktować swoje osądy. Szukaj rozwiązań wspierając się wiedzą i opiniami innych osób.
6. Błędy managerów - Atak
Bywa, że nawet bardzo dobrze zaplanowana dyskusja obraca się w agresywną i pełną żalów scenę. Atakowany pracownik blokuje się, zrzuca odpowiedzialność na kogoś innego lub w ogóle przestaje zabierać głos. W tej sytuacji personel prawie zawsze wpisuje się w ramki bycia ofiarą niż w rolę kreatywnych, pewnych siebie uczestników dyskusji..
Porada: Odpowiednie zastosowanie coachingu często wymaga od lidera wykonania kroku w tył, w celu przyjrzenia się podejmowanemu tematowi z innej perspektywy. Staraj się być profesjonalny, w sytuacji kryzysowej weź głęboki oddech lub zarządź przerwę. Emocje są złym doradcą.
Pełniąc rolę managera, relacje z personelem postrzegaj jako walor, a nie pole walki o dominację. Znając najczęstsze błędy managerów postaraj się wybierać coachingowe taktyki postępowania z pracownikami. Tradycyjne metody kierowania ludźmi oparte najczęściej na agresji i autorytarnym wydawaniu poleceń są skuteczne, ale tylko na krótką metę. Odpowiednio stosowane metody coachingowe mogą sprawić, że wraz z wysoką kulturą postępowania, zyskasz umiejętność grupowego poszukiwania rozwiązań, a co za tym idzie szacunek i lojalność pracowników.
Komentuj przez Facebooka