Grywalizacja- nowy sposób na zwiększenie motywacji wśród pracowników

Gamifikacja sposobem na motywację pracowników

Gamifikacja zwana również grywalizacją jest zjawiskiem, które z każdym rokiem zyskuje na popularności. Coraz więcej międzynarodowych korporacji wykorzystuje ją jako z jednej strony narzędzie marketingowe pozwalające na pozyskanie klientów, a z drugiej jako system motywacyjny pracowników.

Jak wynika z badań opublikowanych w raporcie ,,Game Industry Trends 2011" gry komputerowe są bardzo popularne wśród osób charakteryzujących się różną aktywność zawodową, zwłaszcza wśród osób uczących się i pracujących:

 

 

Procentowa wartość odpowiadająca ilości osób,  które kiedykolwiek grały w grę komputerową

popularnosc-gier-komputerowych

Źródło: http://gamezilla.komputerswiat.pl/media/2012/18/790025/Raport-Game-Indus...

W październiku 2012 zostala wydana druga edycja raportu, z którego wynika, że ilość osób, które kiedykolwiek grały w gry komputerowe, w stosunku do poprzednego roku rośnie. Informacja ta stanowi dobry grunt dla wprowadania  grywalizacji w różnych dziedzinach życia w Polsce, gdyż potwierdza, że Polacy lubią grać w gry komputerowe, a co najważniejsze znają mechanizmy takich gier. A na czym polega dokladniej grywalizacja i jakie mechanizmy stosuje?

Zasady i narzędzia grywalizacji

Grywalizacja polega na przeniesieniu zasad, które panują w wirtualnym świecie gier do rzeczywistości. Jest ona oparta na regułach rządzących w świecie gier komputerowych, ale nie tych tworzonych dla dzieci czy nastolatków, ale osób w wieku około 30 roku życia, którzy chętnie korzystają z najnowszych technologii i spędzają dużo czasu nie tylko przy komputerze stacjonarnym, ale również korzystają z gier mobilnych oraz aplikacji na telefon. W grywalizacji uczestnicy gry są motywowani do działań poprzez różnego typu systemy nagradzające typu: zbieranie punktów, odznak, przechodzenie na kolejne poziomy zaawansowania itp.

Gamifikacja międzynarodowym trendem

Powszechnie mechanizmy gier wykorzystuje coraz więcej firm na świecie. Odnaleźć je można w Internecie m.in. na portalach społecznościowych, w różnego typu aplikacjach edukacyjnych, a także w przemyśle. Według przewidywań Gartnera, korporacji, która zajmuje się projektowaniem i dostarczaniem nowoczesnych technologii z branży IT nawet 70% organizacji umieszczonych na liście Forbes Global 2000 zgryfikuje choć jedną aplikację. Oznacza to, że oprócz dopasowania do swoich potrzeb produktu klienci oczekują również rozgrywki, zabawy, gry osadzonej w kontekście. Na wielu międzynarodowych listach najnowszych trendów to właśnie grywalizacja jest obecnie wiodącym trendem marketingowym. Wśród ubiegłorocznych trendów gamifikację na pierwszym miejscu zamieściła światowa agencja badawcza o uznanej renomie: Millward Brown, w  swoim raporcie ,,Prognozy dla mediów cyfrowych- 12 trendów na rok 2012”. O pozytywnych aspektach wprowadzenia gamifikacji w tryby działania firmy wypowiadało się wielu czołowych przedstawicieli znanych światowych korporacji.


Według Krishnan Saranathan – Dyrektora Zarządzającego -Mileage Plus, (United Airlines) gamifikacja jest przekształceniem marketingu konsumenckiego, koncentrując się przede wszystkim na programie lojalnościowym.

Gamification is reshaping consumer marketing at United, focusing primarily on the Loyalty Program.

Charlie Kim – CEO, Next Jump stwierdza natomiast, że po zastosowaniu gamifikacji w firmie nastąpiło zwiększenie motywacji pracowniczej w ciągu ostatnich dwóch lat ,w znacznym wymiarze poprawie uległa efektywność pracy:

We took our Company (of mostly engineers) from 5% of the employees working out regularly to over 80% consistently for the last two years…all by using enterprise gamification to spark motivation.”


Co można uzyskać wprowadzając mechanizmy grywalizacji w firmie

Rozwiązania oparte na grywalizacji są dużo ciekawsze od rozwiązań standardowych dlatego też:

  • są w stanie na dłużej przykuć uwagę uczestnika gry. Każda gra jest jak przygoda
  • dają uczestnikom możliwość zaspokojenia pragnienia bycia docenionym i są odpowiedzią na pytanie co motywuje pracowników
  • prowadzą do lepszych efektów pracy, a to z kolei przekłada się na sukces firmy
  • przeciwdziałają wypaleniu zawodowemu ożywiając relację w pracy. Jeśli opierają się na zasadzie współpracy integrują zespół jeśli na rywalizacji wspierają dążenia do bycia najlepszym.
  • silnie oddziałują na jej odbiorców, stawiają w pozytywnym świetle firmę na tle konkurencji
  • pozwalają budować system lojalnościowy klienta, pozytywnie wpływać na jego zachowanie i angażować go w scenariusz gry.

Szkolenia z zakresu gamifikacji

Na naszym polskim gruncie w ostatnim czasie bardzo modne stały się szkolenia z zakresu  gamifikacji. W trakcie zajęć można poznać odpowiedź na pytanie o podstawowe zasady jej działania, systemy motywacyjne graczy,  dowiedzieć się jakie są oczekiwania uczestników gier różnych płci i w różnych strukturach wiekowych itp. Oprócz szkoleń niektóre firmy oferują również profesjonalne doradztwo dla działów marketingu i sprzedaży, a także opracowują gotowe scenariusze gier odpowiadające profilowi firmy.

W kwietniu tego roku, a dokładnie w dniach 16-17 kwietnia 2013 roku w San Francisco odbędzie się natomiast najbardziej prestiżowe spotkanie ekspertów gamifikacji różnych branż z całego świata- GSummit 2013. W czasie spotkania praktycy grywalizacji będą się dzielić swoją wiedzą i doświadczeniem. Przewodniczącym spotkania jest Gabe Zichermann, światowy ekspert w dziedzinie gamifikacji, autor wielu publikacji naukowych. W swojej ostatniej książce ,,Revolution Gamification”, wydanej w tym roku pokazuje on jak liderzy wykorzystują gamifikację, by pokonać konkurencję.

Grywalizacja stała się dobrym pomysłem na zainteresowanie klienta firmą, który już dawno przestał się interesować tradycyjnymi rozwiązaniami i podąża za nowymi możliwościami. Pozwala ponadto zwiększyć lojalność pracowników firmy jako osób bardziej zmotywowanych do działania. Kolejne lata według prognoz przyniosą lepsze rozumienie czym jest grywalizacja i jak daleko może ona sięgnąć. Według badaczy Millward Brown przyszłością są działania zmierzające do powstania gry, która połączy wielu użytkowników, wiele marek i wiele kanałów dostępu i zastąpi tworzenie hermetycznych gier w obrębie konkretnej marki.