Powtórki to kwintesencja nauki i zapamiętywania. Dobrze zorganizowane i uwzględniające potrzeby Twojego organizmu sprawią, że z opanowanej wiedzy będziesz mógł korzystać przez długi czas. Jak zapamiętywać efektywnie- poniżej znajdziesz konkretne wskazówki, które ułatwią Ci to zadanie.
Krzywa Ebbinghausa czyli dlaczego powtarzanie jest ważne
Jednym z pierwszych badaczy żywo zainteresowanych tematyką zapominania był niemiecki psycholog Hermann Ebbinghaus. Na podstawie swoich badań opracował on tzw. ,,krzywą zapominania”, która przestawia relację zachodzącą pomiędzy ilością zapamiętywanych informacji a upływem czasu. Wynika z niej, że bez czasu poświęconego na powtórki, po upływie 6 dni prawie nic z opanowanego materiału nie pozostaje w naszej pamięci. Jako, że największy spadek ilości informacji pojawia się już na samym początku tj. zaraz po przyswojeniu materiału ważne są pierwsze 24 godziny od zakończenia procesu nauki.
Zrobienie powtórki materiału po upływie 24 godzin sprawia, że prawie 80% informacji pozostaje w pamięci. Kolejne przypomnienie materiału w ciągu 48 godzin od początkowego kształcenia to aż 85% informacji zachowanych, a dodatkowa rewizja materiału na trzeci dzień po procesie kształcenia sprawi, że prawie całość zostanie zapamiętana. Badania wykazały, że powtarzanie danych informacji dwadzieścia razy w ciągu jednego dnia jest mniej skuteczne niż dokonanie powtórki dziesięć razy w ciągu tygodnia. A to dlatego, że mózg jest takim organem, który potrzebuje czasu, by wytworzyć synapsy i połączenia wokół nowych informacji. Ponadto szczególnie korzystne jest robienie powtórek krótko przed snem, ponieważ w jego trakcie mózg bardzo intensywnie pracuje, by skonsolidować informacje zdobyte w ciągu dnia.
Efektywne powtórki - 4 kluczowe zagadnienia
Jeśli chcesz uczyć się efektywnie to musisz znać podstawowe zasady, które Ci to ułatwią. W procesie trwałego zapamiętywania informacji główną rolę odgrywają: zrozumienie, koncentracja, sposoby nauki oraz regularne przerwy.
1. Zrozumienie
Żeby móc zapamiętać informacje i z nich w pełni korzystać postaraj się lepiej je zrozumieć. W tym celu:
- odnoś nowe informacje do wiedzy, którą już posiadasz. W ten sposób informacje, które chcesz przyswoić połączą się z już znanymi i wytworzą silne więzi
- powtarzaj materiał korzystając ze swoich słów. Badania wykazują, że czas spędzony na powtórce i wprowadzaniu do nauki swoich własnych słów pozwala na łatwiejsze i bardziej kompletne odzyskanie informacji
2. Koncentracja
Każdy z nas ma zdolność koncentracji. Żeby ją odblokować i zastosować w praktyce potrzebne jednak są sprzyjające warunki. Aby maksymalnie skupić się na przyswajaniu/powtarzaniu materiału:
- upewnij się, że wszystko czego potrzebujesz do nauki masz w zasięgu ręki
- postaraj się wyizolować od czynników zewnętrznych
- pij dużo wody, nie zapomnij również o dostarczeniu organizmowi kwasów omega-3
- wykonaj kilka ćwiczeń przed rozpoczęciem nauki, które dobrze dotlenią Twój organizm i wprawią Cię w dobry nastrój
3. Metody na efektywną naukę
Na drodze wielu analiz udowodniono, że koncentracja słabnie, gdy nauka ma charakter monotonny. Dlatego staraj się uczyć różnorodnie, pamiętając o następujących zasadach:
- dziel materiał na mniejsze partie. Naukowcy dowodzą, że łatwiej zapamiętujemy mniejsze części materiału, a ponadto te informacje, które pojawiają się na początku lub na końcu etapu nauki (efekt pierwszeństwa i efekt świeżości). Dobrym pomysłem jest więc taki podział materiału na porcje, w których będzie wiele ,,początków i końców" (np. osobno tytułowane części)
- korzystaj z różnorodnych technik: wizualizuj treść w myśl tego, że powstały w pamięci obraz jest łatwiejszy do zapamiętania niż słowa, aktywuj wszystkie zmysły, podkreślaj, notuj, ucz się na głos, zadawaj pytania, wykorzystaj mnemotechniki. Badania potwierdzają, że najlepiej przyswoisz informacje, jeśli będziesz się uczyć samodzielnie, a najgorzej spędzając czas na powtórnym czytaniu materiału. Poniżej przedstawiamy wyniki badań prof. Chi w tym temacie:
Źródło:http://jakzdacmaturezmatematyki.pl/files/TECHNIKI_EFEKTYWNEGO_UCZENIA_SI... za M.Chi i inni, Self explanations: How to study and Use examplesin problem solving
4. Przerwy
Regularne przerwy są pomocne w długotrwałym przechowywaniu wiedzy. P. Trougakos, profesor zarządzania na Uniwersytecie w Toronto Scarborough i Rotman School of Management porównuje koncentrację do mięśni, które po długotrwałym wysiłku potrzebują odpoczynku. Wykorzystaj więc czas wolny od nauki na robienie tego, co sprawia Ci przyjemność pamiętając o tym, że:
- jeden cykl nauki nie powinien trwać dłużej niż pół godziny.
- im dłuższy cykl nauki tym dłuższa przerwa (jednak przerwy w nauce trwające powyżej 7 minut wytrącają z bieżącego toku myślenia)
- im dłuższy i trudniejszy do opanowania jest materiał tym więcej potrzeba seansów nauki i więcej przerw
- jeśli należysz do osób, które szybciej zapominają stosuj krótsze przerwy
Jeśli zależy Ci na efektywnym przyswajaniu wiedzy to zapomnij o biernej i bezmyślnej nauce na pamięć. Pracuj nad koncentracją, ucz się na różne sposoby. Postaraj się również o motywację i dobry nastrój, a wtedy na pewno będziesz w stanie zapamiętywać informacje znacznie szybciej.
Komentuj przez Facebooka