E-szkoła szansą dla młodego Europejczyka

Informatyzacja szkół i uczelni, to w społeczństwie informacyjnym konieczność. Przepływ informacji i szybkość komunikacji to jedne z dotychczas podkreślanych atutów. Warto zwrócić uwagę na wykorzystanie nowoczesnych technologii w celach zwiększenia atrakcyjności zajęć i tym samym zainteresowania uczestnikówE- szkoła to nowe rozwiązanie - niestety o pełnej informatyzacji trudno jeszcze mówić.

"Polska jest niestety krajem dosyć odpornym na nowoczesne technologie, co jest związane z kiepską infrastrukturą informatyczną. Wielokrotnie miałem do czynienia z dyrektorami szkół, zainteresowanymi wprowadzeniem w swojej placówce nowoczesnych rozwiązań, które jednak nie mogły być implementowane np. z powodu zbyt dużych wymagań co do łączy internetowych w porównaniu z tym, co miała szkoła" - powiedział specjalista z zakresu informatyzacji szkolnictwa Michał Chamiga.

Choć koszty urządzeń i oprogramowania mogą być dość wysokie - jak podkreślił Chamiga - to jest to branża, gdzie urządzenia stale tanieją, przy jednoczesnym wzroście ich możliwości technicznych. "Można też korzystać z dofinansowania ze środków unijnych, a także wykorzystywać te urządzenia po zajęciach tak, by zarabiały na siebie" - dodał. Wojewoda śląski Zygmunt Łukaszczyk apelował do dyrektorów szkół, by zwracali się o wsparcie na takie inwestycje do samorządów, będących organami założycielskimi szkół.

Śląski kurator oświaty Stanisław Faber poinformował, że w województwie śląskim planowane jest utworzenie platformy edukacyjnej, gdzie nauczyciele wymienialiby się doświadczeniem i swoimi materiałami. Znalazłyby się tam również pomoce dla uczniów, uwzględniające ich predyspozycje i różne przedziały wiekowe.

"Tego nie ma. Najczęściej uczniowie sięgają do Wikipedii, nie umiejąc dokonać selekcji i syntezy materiału, który powinien być przecież dobrze przygotowany pod względem metodycznym" - powiedział kurator.

Dodał, że choć nowoczesne technologie w szkole to wymóg naszych czasów, to nie zastąpią tradycyjnych form prowadzenia zajęć. "Nie marginalizują wykorzystania podręczników, o atrakcyjności danej lekcji decyduje jednak również jej forma, dynamizm. Czy to będą "Sonety krymskie"  Mickiewicza czy trudniejsza proza - zawsze można to uatrakcyjnić przez muzykę czy ciekawy obraz" - podkreślił Faber. LUN

Nowoczesne technologie mogą umożliwić naukę niepełnosprawnym uczniom, oszczędzić studentom dojazdów na zajęcia w odległych miastach, ale też ubarwić nieciekawą lekcję na niewdzięczny temat. Z wypowiedzi jednego z gimnazjalistów, możemy także wnioskować, że sztywne ramy programowe i tematy z odległych epok nie są lekiem na rozwiązywanie współczesnych problemów - Dlaczego uczymy się recytować wiersz o zmarłej Urszulce i wałkujemy temat przez kilka tygodni, a tysiące dzieci umiera każdego dnia w Etiopi i nikt o tym nie mówi?.  Podkreślmy jeszcze raz - usprawnienie i unowocześnienie procesu edukacyjnego we wszystkich szkołach, to konieczność w społeczenstwie informacyjnym.

 

PAP Nauka w Polsce

Edulider.pl