Wzrost świadomości ekonomicznej młodzieży, entuzjazm do prowadzenia biznesu i ogromna kreatywność - to wnioski płynące z tegorocznej edycji Konkursu na Najlepsze Młodzieżowe Miniprzedsiębiorstwo „PRODUKCIK”. Uczniowie 30 miniprzedsiębiorstw swój potencjał potwierdzą w trakcie finału w dniach 29–30 maja w Warszawie.
W dniach 29 – 30 maja 2014 roku w budynku warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych zaprezentuje się 30 młodzieżowych miniprzedsiębiorstw założonych w szkołach ponadgimnazjalnych przez uczniów w ramach programu „Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo”. Stoiska firm będą dostępne dla zwiedzających i kupujących 30 maja w godzinach 14:00 – 16:00.
W tym roku uczniowie założyli 329 przedsiębiorstw. Do finału zostało zakwalifikowanych 30 najlepszych miniprzedsiębiorstw na podstawie przysłanych przez nich raportów. Na GPW ocenie zostaną poddane umiejętności prezentacji i sprzedaży oraz rozwiązywania problemów biznesowych. Noty młodym przedsiębiorcom wystawią przedstawiciele biznesu z: Citi Handlowy, HSBC, MetLife, SEG, Związku Banków Polskich, Union Investment TFI, TMF Poland, KDPW, BRE Ubezpieczenia TUiR, Diners Club i Gazety Wyborczej. Komisja Konkursowa nagrodzi trzy najlepsze, młodzieżowe miniprzedsiębiorstwa oraz wręczy wyróżnienia w kategoriach: raport, stoisko i umiejętności sprzedaży oraz prezentacja. Zdobywca Grand Prix będzie reprezentował Polskę w europejskim finale Company of the Year Competition w Tallinie. W zmaganiach konkursowych w Estonii wezmą udział drużyny ze wszystkich krajów europejskich.
W tegorocznej edycji programu uczestniczyło ponad 2800 uczniów z 203 szkół ponadgimnazjalnych w całej Polsce. Młodzież założyła miniprzedsiębiorstwa, które zajęły się bardzo różną działalnością - od drobnej galanterii użytkowej i prostych szkolnych usług typu ksero czy sklepik po nowoczesne rozwiązania informatyczne. Młodych przedsiębiorców wspierało ponad 200 nauczycieli, a także wolontariusze ze świata biznesu, służący młodym ludziom radą i doświadczeniem. W finale konkursu zmierzą się najlepsze firmy w Polsce. To będzie ich swoisty "debiut" na parkiecie Giełdy Papierów Wartościowych. Oni wszyscy są już zwycięzcami - zorganizowali i prowadzili z sukcesem swoją pierwszą firmę. To znakomita lekcja ekonomii w praktyce - mówi Karina Machura, koordynator krajowy projektu.
Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwa prowadzone są przez uczniów na wzór spółki jawnej. Młodzi przedsiębiorcy gromadzą kapitał, analizują rynek, kreują produkt bądź usługę, prowadzą badania marketingowe i działania promocyjne, organizują proces produkcji oraz sprzedaży, a także prowadzą ewidencję działalności zgodnie z zasadami obowiązującymi w spółkach jawnych z wprowadzonymi nieznacznymi uproszczeniami.
Konkurs „PRODUKCIK” realizowany jest przez Fundację Młodzieżowej Przedsiębiorczości w partnerstwie z Fundacją Kronenberga przy Citi Handlowy. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęła Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie.
Patronami medialnymi konkursu są: Gazeta Wyborcza, Teleexpress, Perspektywy, Dlastudenta.pl, Maturzaki.pl i EduLider.pl.